SAP vil bli kjapp

SAP vil bli kjapp

Den tyske it-giganten Sap har fått fortgang i å gjøre seg selv enklere å bruke. Deres produkter skal også blir enklere å integrere med andre løsninger.

Denne uken samlet Sap kunder, bransjeanalytikere, presse og bloggere i den Østerrikske hovedstaden for å spre sitt budskap om at de ikke er en traust tysk it-mastodont som fortsetter i samme spor. Årets slagord er ”Business at the speed of change” og Henning Kagermann gjentok dette mange ganger i løpet av sin presentasjon.

LES OGSÅ: SAP i 800 Coop-butikker

Sjef for Sap EMEA, Erwin Gunst, dro parallellen til Wien som har den gamle verdens sjarme. Men at det også er en by i moderne utvikling. Om han mente dette som en analogi til eget selskap sa han ikke i klartekst, men det er tydelig at Sap nå ønsker å bli assosiert med endring. Selskapet er tidligere blitt kritisert for å være rigid.

- Skal man overleve må man vokse og være innovative, det gjelder både kunder og oss selv, sa toppsjef Henning Kagermann i Sap i sitt åpningsforedrag i Wien.

Kagermann mener man må blir bedre til å ta i bruk it for å drive samhandling med leverandører, kunder og partnere. For å få dette til må it-systemene bli mer fleksible. Sjefen selv lovte på sin side at Sap i løpet av året skal ha sluttført sin strategi for tjenesteorientert arkitektur (Soa) og at deres erp-løsninger ikke skal være et hinder for organisasjoner i endring.

Eller som toppsjef AG Lafley i Procter & Gamble sier det: - I 2000 ble 10 prosent av våre nye produkter utviklet i samarbeid med partnere. I dag er andelen 40 prosent. Samhandling og endring er her og erp-systemene må følge etter.

- Når jeg snakker med kundene våre så er tilbakemeldingen at de opptatt av hurtighet, sier Kagermann. Sap-sjefen trakk frem statistikk som viser at hvert 20. minutt er det et oppkjøp eller en fusjonen. Hvert tiendels sekund blir det sendt en container med varer og at det hvert tredje minutt kommer et nytt produkt på markedet.

- Alle disse endringene krever mye av et erp-system. Kundene endrer seg, og det må vi også gjøre, sier Kagermann og dro frem et eksempel fra møbelindustrien.

- Jeg ble forleden kontaktet av en møbelselger. Han sa han ville selge meg fremtidens kontor, han nevnte verken skrivebord eller stoler. Men han ville selge en løsning som vi ville trives med og som passet vår måte å jobbe. Dette eksempelet illustrerer et forsøk på differensiere seg fra konkurrentene. For oss som programvareleverandør viser dette at vi må være noe mer enn en leverandør av forretningssystemer - vi skal også være en partner og leverandør på nye løsninger.

LES OGSÅ: Så Overlegen Alt

Les om:

Enterprise