Satser på billig utvikling i utlandet

Buypass og Rubberduck bruker it-ressurser fra India og Øst-Europa.

Publisert Sist oppdatert

Nesten alle norske it-bedrifter driver på en eller annen måte med outsourcing, ofte også utenfor landegrensene. Og de som ikke har kommet så langt - er på vei dit.

Gunnar Lindstøl, administrerende direktør i Buypass, har hittil greid seg uten utenlandsk hjelp. Først nå er selskapet i en testfase med indiske ressurser, gjennom EDB Ergogroup.

For lite

- Ja, vi er i gang i India, men vi er helt i startfasen. Så langt har vi utelukkende brukt norske utviklere, sier han.

Buypass lager løsninger for elektronisk identifisering, signering og betaling er tilrettelagt for både privatpersoner, offentlige og private virksomheter. Men selv om alle nordmenn trenger dem, tror ikke Lindstøl landet er stort nok i fremtiden.

- Nei, på sikt blir Norge for lite og må vi til utlandet med våre produkter, sier han.

Gummiand

Den norske mobilkometen Rubberduck Media Lab spås en lysende fremtid. Ifølge daglig leder Erling Paulsen har selskapet hovedkontor og backend-delen i Norge, med mange utviklere.

- Det er noe vi fortsetter med, vi trenger nærhet til utviklere og har dem sentralt i organisasjonen. Men når det gjelder frontendeutvikling har vi med hell brukt offshoring på utvalgte områder, først til Finland og deretter til Øst-Europa. Det er billigere, gir minst like god kvalitet, sier han.

- Tror du det er mulig å drive med programvareutvikling i Norge uten å bruke ressurser i lavkostnadsland?

- Det er nok vanskelig. Vi opererer i internasjonal konkurranse, jeg tror det er veldig krevende å overleve uten at du utnytter offshorings-muligheten, sier Paulsen.