Sesam i minus tross million-reklame

Sesam i minus tross million-reklame

Schibsted brukte 100 millioner på Sesam-reklame. Nå må opp til 30 ansatte gå.

Mandag ble det kjent at det skal kuttes 130 millioner i kostnader i Schibsted Søk, og at mellom 20 og 30 ansatte må gå. Den negative utviklingen i søketjenesten Sesam har vært kjent i lengre tid, men toppet seg i april da Schibsted Søks daværende sjef, Mikal Rohde, la frem nye tall, skriver Dagens Næringsliv.

Fra starten og frem til første halvvår i år har Schibsted Søk gått med hele 265 millioner kroner i underskudd, viser regnskapstall fra Schibsted.

Rohde ble kort tid etter bedt om å gå. Det skal blant annet ha vært strid internt om den massive markedsføringen av Sesam.

Ifølge DN skal Schibsted ha brukt 100 millionene brukt til profilering i Norge. Hittil i år er det brukt over 20 millioner kroner på markedsføring i Norge og drøyt ti millioner kroner i Sverige.

Les om:

Enterprise