Sesam velger Yahoo

Sesam velger Yahoo

Sesam dropper sin Fast-utviklede søkeindeks til fordel for Yahoo.

Schibsted Søk fortsetter restrukturingen etter at søketjenesten Sesam bokførte et underskudd på 38 millioner kroner i tredje kvartal.

Tirsdag holdt Søk-sjef Arild Nilsen en selskapspresentasjon hos SEB Enskilda, hvor han blant annet avslørte at søkeindeksen som Sesam utvikler i samarbeid med Fast, skal droppes til fordel for Yahoo. Utviklingsarbeidet har vært svært kostnadskrevende, og byttet skal skje allerede før nyttår.

- Dermed sparer vi kostnader, og får et bedre produkt, sier Arild Nilsen til Finansavisen.

Schibsted Søk har budsjettert med en resultatforbedring på 130 millioner kroner i 2008, og Sesam Media skal nå satse hardere på katalogmarkedet. Gule Sider troner alene på toppen i dag, med 49 prosent markedsandel, og Sesam Media, med sine seks prosent av markedet, også ligger bak Opplysningen 1881 og Kvasir.

Ved å knytte Sesam tettere til Finn.no, VG og Aftenposten, håper Schibsted å kapre andreplassen i katalogmarkedet innen tre år.

Les om:

Enterprise