Sju snusketriks fra it-konsulentene

Sju snusketriks fra it-konsulentene

Les tipsene som berger prosjektet ditt fra tvilsomme konsulenthaier.

Som Computerworld har rapportert en del av de siste ukene kan innleide konsulenter som prosjektledere innebære en utfordring. Computerworlds nyhetstjeneste har sett på saken og funnet sju råd for ikke å bli en nyttig melkeku.

De har snakket med konsulenter om hvordan de opplever med-konsulenter som drøyer strikken en smule. Eller, som det heter på nord-amerikansk: De er ”ethically challenged”.

Typiske triks ifølge våre amerikanske kolleger er å utvide eller bytte prosjektmål, ta seg betalt for kompetanse de ikke har, bruke de beste konsulentene ved innsalget og deretter sende inn ferskingene for å gjøre jobben, forsinke beslutninger og så forvirring for å høste flere fakturerbare timer, og gunstige avtaler om vederlag fra andre tjenesteleverandører.

Les også: Offshoring bremser konsulentprisene

For å avslutte med et smell finnes det konsulenter som ikke gir full tilgang til det ferdige systemet eller som holder tilbake vesentlig dokumentasjon til regningen er betalt fullt ut.

Konsulenttango

For skams skyld er det viktig å understreke at det trengs to til å danse konsulenttango.

- Det er ofte slik at også klienten må dele skylden for at prosjektene og kostnadene løper løpsk, sier Steven A. Lowe, administrerende direktør i konsulentselskapet Innovator LCC.

Han mener de fleste problemene skyldes mangel på ærlig kommunikasjon mellom partene. Da kan det fort ende i en situasjon hvor man slår mynt og krone etter veddemålet "Mynt: jeg vinner. Krone: Du taper".

- Kunden venter at konsulenten på magisk vis skal løse alle problemer uten mer informasjon enn det som kom fram i det innledende møtet. Konsulenten venter at kunden skal fortelle dem alt som er relevant, og glemmer selv å spørre passende eller tøffe spørsmål. Resultatet er et ”gudmor-dilemma”:

- Begge parter forventer at den andre parten helt av seg sjøl skal skjønne når og hvordan redningen skal foretas, sier Lowe.

Slik tar du grep

Når det er sagt: Her er de vanligste forsøkene på å tyne deg. Og hva du gjør for å kontre.

1. Lavt tilbud, høy fakturering: Lave tilbud skal vinne kontrakten, mens merinntekt sikres gjennom endring av prosjekt eller kundedrevne tilpasninger.

Løsning: Bygg inn slakk i den opprinnelige ordrespesifikasjonen, og krev at det er inkludert i pristilbudet.

2. Du er solgt de beste, men får bare de nest beste konsulentene: Du aksepterte tilbudet om de beste folka i bransjen, men de du får inn, er de som ennå ikke er kommet dit. Faktisk er de nettopp kommet inn i bransjen.

Løsning: Krev å få møte og få sjekket kvalifikasjonene til de som faktisk skal være med i prosjektgruppa. Få denne kompetanselista inn i avtalen om levering, med prisreduksjon om kompetansen blir lavere.

Treghet, gisseltaking, dobbeldypping og blodsugere. Les videre på neste side!

Les om:

Enterprise