Skummelt å kjøpe Mac-programvare

Skummelt å kjøpe Mac-programvare

KOMMENTAR: Å kjøpe en programpakke til 29 737 kroner og 50 øre med ett lite museklikk – høres ikke det litt skummelt ut?

Det synes i hvert fall jeg. Nå er det kanskje ikke så sannsynlig at programpakker som Adobe Creative Suite 5 Master Collection, som var mitt priseksempel, blir tilgjengelig i Apples programvarebutikk, App Store. Men Apples kunngjøring om at også Mac-programmer skal fås kjøpt i Mac App Store innen tre måneder fra nå, åpner for noen refleksjoner.

LES OGSÅ:

Mac får egen App Store

Suksess

App Store, der man til nå har kunnet kjøpe tredjepartsprogrammer til iPhone, iPod touch og iPad, har vært en av datahistoriens største suksesser. Programutvalget utgjør over en kvart million titler, og til nå er det solgt over halvannen milliard programmer gjennom App Store.

Selv om en del av programmene ikke synes å ha særlig stor verdi for brukerne, finnes det eksempler på at en del av dem genererer til dels store inntekter. Takket være stort volum kan dette gi godt med penger til utviklerne, som får 70 prosent av omsetningen. Og reklametilknytningen gjør at også gratisprogrammer kan skape gode inntekter. Vi har nylig sett en norsk suksesshistorie på App Store.

App Store åpnet sine digitale dører 10. juli 2008. Her kan man altså kjøpe programvare til de nevnte enhetene enten direkte fra iPhone, iPod touch og iPad, eller man kan gjøre innkjøpet gjennom iTunes-programmet på Mac- og Windows-pc-er.

Det startet med musikk

iTunes, lansert allerede i 2001, var opprinnelig et program for musikkavspilling, men er etter hvert utviklet til et mangesidig multimedie-program som også er administrasjonshub for programmene på Apples håndholdte enheter og tavle-pc-er.

Det er iTunes som sørger for sikkerhetskopiering av programmer og data på iPhone, iPad og iPod touch, og iTunes brukes også gjerne til å administrere og organisere programmene på disse enhetene, ettersom det er mer praktisk å gjøre det fra en stor Mac- eller pc-skjerm enn for eksempel på den lille iPhone-skjermen.

Unntaket er store programmer, for eksempel kartprogrammer knyttet til gps-løsninger som du har installert på iPhone. Slike programmer er ofte på flere hundre megabyte og i noen tilfeller på over én gigabyte, noe som regnes som et stort program på iPhone og iPad. Disse må du vanligvis installere via iTunes på Mac-en eller pc-en din i stedet for direkte til iPhone eller iPad.

På App Store har man altså frem til i dag fortrinnsvis fått kjøpt små programmer. Men vi vet jo at mange programmer til Mac er vesentlig større enn programmene til de små enhetene. Det gjenstår å se hvilke tekniske løsninger som kommer på dette. Eller får vi en helt ny programstruktur?

LES OGSÅ:

OS X brøler igjen

Dvd-fobi

Apple-sjef Steve Jobs har sterke meninger om mye; det er vel ikke minst derfor han og Apple er kommet dit de er. Mange misliker Apple og Jobs fordi de gir kundene liten frihet og råderett over produktene de kjøper. Dem om det. Millioner av datamaskin-brukere uten store datakunnskaper gleder seg over at de er kommet over terskelen til avansert pc-bruk mye lettere med Apple-utstyr enn med mye annet av pc-utstyret på markedet.

Av og til kan det se ut til at Steve Jobs har merkelige fobier mot enkelte teknologier. Én av dem er optiske plater. Jobs har aldri vært noe glad i cd-, dvd- og BluRay-plater. I mange år kan det ha sett irrasjonelt ut. Optiske plater har vært vårt viktigste medium for å distribuere musikk og film, og nærmest enerådende for å distribuere pc-programvare, inkludert Mac-programvare.

Jobs’ motstand mot optiske plater skyldes sikkert flere ting.

Det kan godt hende at han har spekulert kynisk i at Apple får større kontroll over distribusjon og salg av musikk, film, tv-serier og programvare ved å satse på internett enn på cd- og dvd-plater til distribusjonen. Noe som vel også er tilfelle når det gjelder iTunes Store og dens underavdelinger.

LES OGSÅ:

Usb-pinne redder MacBook Air i nød

Internett-distribusjon overtar

Men det kan også rett og slett hende at før de fleste andre skjønte at distribusjon – kjøp og leie – ved hjelp av ett klikk i iTunes-vinduet rett og slitt ville være en mer brukervennlig måte å kjøpe og installere programvare og innhold på. Det har brukere av Apple-produkter nå innsett at han har rett i.

Det gjenstår å se hvordan dette vil fungere når Mac-programmene skal tilskaffes salgsmetoden for iPod- og iPad-programmer. Får vi en revolusjonerende vekst i all slags småprogrammer til Mac nå? Små programmer som bare gjøre én ting – og som du må ha mange av for å få gjort alt det som du nå kan gjøre i store program-suiter?

Kommer det en flom av billig og gratis søppelprogramvare for Mac som gjør at det blir vanskeligere å finne frem til det som er nyttig?

Greier Apple å lage en butikk i butikken som er skikkelig tilpasset Mac-programvare, inkludert den seriøse delen?

Og hvordan vil etablerte Mac-programvareprodusenter stille seg til App Store, som både byr på nye muligheter og nye utfordringer?

Ja, og hvordan går det med de store Office- og Adobe-pakkene når de skal distribueres gjennom internett i stedet for i cd- og dvd-pakker? Når får vi båndbredde nok til slike utfordringer?

LES OGSÅ:

- Altfor mye søppel hos App Store

Lettere å oppdatere

Vi får vente og se, men det er i hvert fall et par ting jeg tror blir mye lettere enn før:

Akkurat som iPhone- og iPad-brukere tror jeg at Mac-brukere nå vil slutte å sluntre med programoppdateringene, fordi de vil være bortimot automatiske og umerkelige, og det blir lavere terskel for å kjøpe nye programmer. I dag er det mange Mac-brukere som ikke gjør noen av delene etter at de har kjøpt sin Mac, i hvert fall blant ikke-tekniske Mac-brukere.

For det andre høres det besnærende ut at all programvaren du kjøper, kan brukes på alle Mac-ene du eier. Jeg er overbevist om at stadig flere av oss etter hvert vil ha flere datamaskiner, tilpasset forskjellige behov og plasseringer. For eksempel både en kraftig bærbar à la MacBook Pro for å kunne jobbe med tunge programmer både på hjemmekontoret og på hytta, supplert med en maskin à la MacBook Air på kjappe jobb- og fritidsreiser der man bare trenger å jobbe «litt» -- men såpass mye at iPad blir litt for svakt.

I dag setter lisensreglene sperrer for hvor mange maskiner du kan kjøre programmene dine på, typisk hos Adobe. Med App Store-løsningen er det slutt på disse begrensningene. Du kan kjøre programmene lovlig dine på fem Mac-er, så lenge alle er dine, samtidig som du hindres i å bli lovbryter fordi programmene ikke kan kjøres på andres maskiner. Noen vil sikkert finne omveier, men for lovlydige Mac-brukere, og det vil jo de fleste av oss helst være, får vi nå en valgfrihet som vi hittil har manglet.

LES OGSÅ:

Apple skaper iPad-dilemma

Programbutikkene består

Fleksibiliteten vil også være større enn den er i dag, for i motsetning til iPhone- og iPad-programmer vil Mac-programmer fortsatt kunne kjøpes på tradisjonelt vis fra utallige andre kilder. Barnas Mac kan konfigureres – med passord – til bare å kunne laste ned gratisprogrammer og eventuelt kjøpe billige programmer av godkjent sjanger, mens de voksne hjemme står fritt til å kjøpe så mange ikke-autoriserte Mac-programmer de ønsker, for så mye penger de har råd til.

Den samme løsningen kan man ta i bruk i bedriftene – sperring mot å kjøpe andre App Store-programmer enn dem man finner på en godkjent liste fra it-sjefen.

Jeg synes dette høres veldig lovende ut.

Selv om jeg sikkert kan se langt etter et ett-klikks kjøp av Adobe Master Collection...?

Les om:

Enterprise