Slakter bruken av PowerPoint

PowerPoint brukes i nesten all undervisning på universiteter og høyskoler. Nå får programmet gjennomgå av studenter, forelesere og eksperter.

Publisert Sist oppdatert

- Det er et mareritt, sier Rune Klevjer før andre forelesningstime i Introduksjon i media og kommunikasjon.

Klevjer forteller til studentavisa Studvest at PowerPoint er et hett debattert tema blant forelesere. De er uenige om bruken av programmet både på vitenskapelige konferanser og forelesninger.

- Det blir mye substans og mange punkter å følge med på. Det er et punktlistetyranni. Dessuten tror jeg at denne måten å undervise på reduserer engasjementet blant tilhørerne, sier han.

Får støtte

Dette synet får støtte hos student Stig Arild Pettersen, som er overbevist om at PowerPoint er en sovepute for studenter på forelesning.

- Studentene noterer ikke lenger, og vi blir passive tilskuere. Jeg er sikker på at man lærer mindre, og det er helt klart bekymringsverdig.

Førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Jens E. Kjeldsen, mener det er problematisk at teknologien får bestemme hvordan undervisningen skal se ut, fremfor intensjonen. Han har skrevet artikkelen «The Rhetoric of PowerPoint», og har sterke meninger om programmet.

- Til tross for at jeg er kritisk til bruken av programmet, ender jeg opp med å bruke det selv. Jeg føler at dette er noe studentene krever. Ofte får man spørsmål om presentasjonen kan lastes ned fra nettet allerede før man har begynt forelesningen, forteller Kjeldsen.

- PowerPoint innbyr til en passiv læringsform, fremfor en aktiv. Programmet gjør valg for forelesere, som enkelt kan fylle formatet med punktlister. Dette gjør at man ikke kan gå i dybden på et tema, men bare gi en grov oversikt, mener Kjeldsen.

Les hele saken hos Studvest