Slakter utviklere for dårlig søkbarhet

Slakter utviklere for dårlig søkbarhet

Svært mange norske bedrifter finnes så og si ikke i Google.

- Små og mellomstore bedrifter forstår ikke nettet. De vet ikke hva det er.

Uttalelsen kommer fra Benedicte B. Finnema. Hun er kommersielt ansvarlig i Oslo Handelskammer, som representerer 420 norske medlemsbedrifter i smb-sjiktet.

I forbindelse med Google-seminaret Update Norway som går av stabelen neste uke, samt kurs organisasjonen selv skal holde, har Finnema sjekket hvordan det står til med søkbarheten til sine bedrifter.

Resultatet er deprimerende.

Dyre løsninger

Av et representativt utvalg på 180 nettsider til deres medlemsbedrifter, hadde rundt seks av ti så dårlig søkbarhet at Finnema beskriver det som skremmende.

Det er da snakk om sider som blant annet har statisk nettadresse og tittel, og som ikke bruker for eksempel H1-tag-er riktig. Mange går også i Flash-fella, og har tekst som ikke lar seg indeksere i det hele tatt. Nybegynnerfeil, vil mange kalle det, men det gjør at søkemotorer som Google nedprioriterer sidene.

Men det er ikke nødvendigvis nybegynnere som står bak disse nettløsningene. Mange bruker flere hundretusener på å få utviklet sidene, ifølge Finnema, uten at de blir mer søkbare av den grunn.

Som å kjøpe bil

- Hvordan kan dette være lov? sukker Finnema, som selv er teknologiutdannet.

- Hvor er leverandøren oppe i dette? De bør kjenne sitt ansvar!

Hun sammenlikner det med å kjøpe et nettsted med det å kjøpe en ny bil. Finnema har liten greie på kjøretøy, og tar derfor en rekke ting som en selvfølge, uten at hun spør i butikken.

Hun tror mange bedrifter gjør det samme når de kjøper nettsider. De spør ikke hvor godt søkbar siden er, for de kjenner ikke til problemstillingen. Finnema håper derfor at utviklingsselskapene kan bli sitt ansvar bevisst, samtidig som hun sympatiserer med selve utviklerne som "bare gjør det de blir fortalt".

Søkbarhets-gåten

- Men bør ikke også de ansvarlige i bedriftene skjerpe seg å ta ansvar for at utviklerne gjør siden søkbar?

- Hvordan skal de vite selv at de må spørre om slikt? kontrer Finnema.

- Hvorfor tror du ikke at leverandørene gjør større innsats for å gjøre sidene søkbare?

- Jeg vet ikke, det er gåten. Enten vet de ikke bedre, eller så tror de ikke kunden bryr seg, fordi den ikke spurte.

Vi ringer en kunde og en leverandør for å løse gåten. Les videre på neste side!

Les om:

Enterprise