Slik blir du en bedre it-sjef

Slik blir du en bedre it-sjef

Fire enkle steg gjør deg i stand til å kommunisere med direktørene.

It-avdelinger som gjør suksess, følger en bemerkelsesverdig lik oppskrift når det gjelder å selge inn it til ledelsen.

Det mener forfatterne av den nye boken “The Real Business of IT: How CIOs Create and Communicate Value", som ble omtalt under Gartner Symposium i Cannes denne uken. .

Boken understreker det hvor viktig det er å kunne kommunisere overfor ledelsen for å få mest ut av it. Noe forøvrig også Gartners Dale Kutnick redegjorde for, da han besøkte It-tinget i Tønsberg i år.

Snakking gir resultater

Boken er skrevet av Gartner-direktør Richard Hunter og MIT-forskeren George Westerman. I løpet av sine fem år med forskning, har de oppdaget klare mønstre for hvordan man skal gjøre suksess som it-leder.

- Selskaper som kommuniserer effektivt om verdien av it, skaper mer verdi av it, sa Hunter under Gartner Symposium.

- Og selskaper som kommuniserer effektivt om risikoen innen it, reduserer risikoer i bedriften. For det tredje: It-direktører som kommunserer om både risiko og gevinst i form av forretningsresultater, ser på det som lettere å finne en god balanse mellom de to. Om det er én ting finanskrisen har vist oss, så er det at man ikke kan snakke om gevinst uten å snakke om risiko.

It-leder uten grenser

Medforfatter Westerman mener at mange it-folk ikke er klar over hvordan it farger språket og tankegangen deres. Om man blir flinkere til å kommunisere i med forretningsspråk i stedet, vil man få større gjennomslag blant sine kollegaer, mener Westerman.

- Mange direktører synes deres bedrifter bruker for mye på it, og synes de burde fått mer igjen for it-investeringer, sier forskeren.

- Slike kostnadsfokuserte tanker er et resultat av at it-lederne ikke klarer å kommunisere it-gevinster og -risikoer med normalt språk.

Forfatterne oppfordrer it-ledere til å vise hvor verdifullt det er en med en velfungerende it-avdeling, hvordan it kan gjøre andre mer effektive og hvordan en god it-direktør kan ta ansvar som gir ringvirkninger langt utover it.

Fire steg til bedring

Og her er deres firestegs guide, satt opp som en timeplan, som skal hjelpe deg til å få det til.

Mandag morgen: Begynn å tren deg selv og resten av it-avdelingen til å kommunisere risikoer og gevinster i form av forretnings- og effektivitetsterminologi.

Neste uke: Undersøk hvordan it-avdelingen skaper verdi for pengene. Identifiser muligheter til å minimere risiko og øke gevinster ved å forbedre fundamentet: Infrastruktur, programvare, kompetanse og ledelsesprosesser.

Neste måned: Undersøk hvordan dere klarer dere i bedriftens syklus, og fokuser på områdene hvor dere er dårligst i stand til å bidra med noe positivt.

Neste år: Dra fordeler av muligheter med høy risiko og gevinst som din organisasjon kan takle, men som dine konkurrenter ikke kan.

Enterprise