Slik blir vår mobile fremtid

Slik blir vår mobile fremtid

Ringeminuttene blir borte, Microsoft slår tilbake og mobilen kobles til tv-en.

Mobilbransjen og mobilbruk er i rivende utvikling. Nye apparater, tjenester og apper krever stadig mer båndbredde for å frakte både lyd og bilde, i tillegg til andre data. For mobiloperatørene betyr det videre utbygging av nettverkene, og det er kanskje hva de er mest opptatt av for tiden i Network Norway, Telenor og Netcom.

- Ja, vi er opptatt av infrastrukturen og fortsetter moderniseringen av nettverkene med LTE og HSPA, som vi gjerne omtaler som 4G og Turbo 3G, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.

Ringeminutter på dødsleiet

Hastighetene skal opp og dekningen forbedres.

- Når det gjelder trender, så er allerede nå nitti prosent av alle telefoner vi selger smarttelefoner. Iphone har fått konkurranse fra en mengde andre smarte telefoner, og det er vi glade for. Vi liker konkurranse, sier Vederhus.

- En annen trend er at ringeminuttene vil dø ut. Vi har gått aggressivt ut med abonnementer med faste priser, og det gjør konkurrentene også. Det gjør det lettere å sammenligne priser og velge abonnement ut fra hva du faktisk har bruk for.

Vederhus kan fortelle at Netcom ser en del trafikk fra nettbrett, men at det ikke er veldig utbredt ennå.

- Men det øker, og vi ser at de som bruker nettbrett konsumerer mye data. HTC Desire står for mest datatrafikk av alle smarttelefonene med et gjennomsnitt på 170 megabyte per måned. Tilsvarende for brukere av nettbrettet Ipad er 500 megabyte per måned.

Fastpris imponerer

Avtroppende direktør i Post- og Teletilsynet, Willy Jensen, er på ferie da Computerworld ringer og spør om trender og året som kommer:

- Du må skrive at jeg er like overrasket som før over at det i lille Norge går an å fø på over 30 mobilaktører. Jeg mener det holder med tre mobilnett i Norge, men det er jo de som vil ha flere. Prisene går i riktig retning, de går ned. Likevel klarer de forskjellige aktørene seg godt, sier Jensen som er glad for at fastpris er på vei inn.

- Fastpris er veldig bra og gjør det mulig for kundene å sammenligne priser. Det har lenge vært brukt for mye kreativitet på prising og du har omtrent måttet ha doktorgrad i prisplaner for å kunne sammenligne. At de nå konkurrerer med fastpriser gjør meg virkelig imponert, sier Jensen og mener det.

Se på TV

Øyvind Lundbakk i distributøren Kjedehuset mener tv-mulighetene vil få stor oppmerksomhet i forbrukermarkedet i år:

- Med dagens mobiltelefoner kan du ta opp video i HD-kvalitet, som du så kan vise på tv-en ved hjelp av en kabel. Nå er det rett rundt hjørnet, mesteparten er på plass, at du får en helt trådløs sammenkobling av mobilen og tv-en med internett og innholdsleverandør. Jeg har testet det, og bestilt meg ny smart-tv, forteller Lundbakk.

- Si at du sitter og ser på fotball, så kommer kona og vil se et annet program. Da kan du ta med deg kampen på mobilen eller nettbrettet og la kona overta tv-en. Du kan til og med be om å få tatt opp et tredje program samtidig. Og det vil komme mange andre muligheter. Samsung har allerede en appstore for tv-apper.

- Nå kommer det også nettbrett i øst og vest. De er jo ganske like, så det skal bli spennende å se hvordan de posisjonerer seg.

Når det gjelder bedriftsmarkedet mener Lundbakk at Android er blitt kraftig forbedret nettopp med hensyn til det. Les mer på neste side!

Les om:

Enterprise