Slik er Microsofts butikkplaner

Slik er Microsofts butikkplaner

Selskapet bekrefter at det er godt i gang med å skape egne, fysiske Microsoft-butikker.

Ryktene har gått på nettet om Microsofts egne detaljhandel-butikker, etter at markedsplanene ble lekket.

Gizmodo er blant sidene som forrige fredag kunne publisere en haug sider fra en Powerpoint-presentasjon datert 7. juli. I disse dokumentene, skapt av markedsføringsfirmaet Lippicott, finnes detaljerte bilder om alt fra tanker om butikklayout, blant annet med alt fra vegger rundt hele butikken som viser video og beskjeder, til posedesign og Microsofts svar på Apples supportstasjon Genius Bar.

I går bekreftet Microsoft å ha leid inn Lippicott, men valgte samtidig å bagatellisere planene.

- Som en del i vår prosess om å orientere kreative byråer, delte vi noen tidlige prototyper og konsepter om våre butikkplaner. Ingen endelige avgjørelser har blitt tatt. Som tidligere annonsert ligger vi godt an til å åpne butikker denne høsten, sier Microsoft-talsmann Frank Shaw til Computerworlds nyhetstjeneste.

I dokumentene hos Gizmodo kan man blant annet finne detaljer om vurdering av styrken til konkurrerende merkenavn som Apple, At&T og Sony.

Første hintet om at Microsoft vil etablere butikker under eget merkenavn kom i februar. Tidligere denne måneden lovet Microsofts operasjonelle direktør, Kevin Turner – tidligere operasjonell direktør hos Wal-Mart – at disse butikkene vil ligge «rett ved siden av Apples butikker» senere i år.

Blandet inntrykk

Butikkanalytiker hos NDP-Group, Stephen Baker, gir planene blandet omtale.

- Jeg tenker på et par ting. Det er klart at Microsoft forsøker å innarbeide alle områdene de er inne i, og skape en atmosfære, men jeg mangler delen der alt bindes sammen. Det blir litt for teknisk nerdete med videovegger, mener han.

Baker har sammenlignet Lippicotts planer med Apples nåværende butikker.

- En av verdiene til Apples butikker er ikke at de er overveldende. De bare er der, på en måte. Butikkene viser produktene og menneskene, men det er ikke en haug beskjeder som blinker til deg, og ikke mye interaktivitet.

Han mener Microsoft-butikkene virker «travle» sammenlignet med Apple.

- De har mye kommunikasjon med kunden der. Det er ingen enkel beskjed, mener Baker.

Like fullt mener han det er bra at Microsoft drister seg ut i butikkbransjen. Han tror selskapet får mer igjen for det enn bare butikker.

- Jeg liker alltid fabrikanter som kobler seg direkte til kunden. Du kan lære mye av å investere i forholdet til kundene. Microsoft kan lære mye de ikke kan få vite gjennom Best Buy og Staples. Om ikke annet trenger Microsoft det, sier han.

- Må ha mange butikker

For to uker siden sa Microsofts Turner noe lignende i forbindelse med selskapets konferanse med maskinvare- og programvarepartnere.

- Enhver ting vi lærer i Microsoft-butikkene på gatene, vil vi dele åpent og transparent med alle våre butikkpartnere, slik at de kan gjør det samme. Og vi vil få tilbakemeldingene fra kundene direkte. Vi er spillet for å bli, sa Turner.

Han sa også at Microsoft trenger mer enn noen fåtalls butikker for å gjøre inntrykk i bransjen.

- Hvis vi skal forfølge dette, vil det ikke holde med tre flaggskipsbutikker. Det må 100 eller mer butikker til for å etablere en kritisk masse.

Noen har lurt på hvor vidt Microsofts dobbeltgjenger til Apples Genius Bar - på de forskjellige Powerpoint-sidene døpt med navn som Answer Bar, Guru Bar og Windows Bar – vil fungere, ettersom Microsoft, i motsetning til Apple, ikke bygger og selger egne datamaskiner.

Turner har bagatellisert spørsmålet, men sier Microsoft må kunne svare på spørsmål fra eiere av en hel haug forskjellige pc-produsenter om deres bar skal oppnå suksess.

- Hvis butikkene skal ha bar, kan de ikke sende bort kunder. Hvis de skal forplikte seg til å ha bar, vil de definitivt måtte håndtere forespørsler om pc-er med Windows på dem, sier han.

Microsoft har ikke sagt nøyaktig hvor, eller nøyaktig når, butikkene lanseres. Dermed er det foreløpig uvisst hvor vidt noen Microsoft-butikk dukker opp på Oslo City mot juletider. Microsoft Norge var ikke tilgjengelig for kommentar.

Les om:

Enterprise