Slik er nye Fujitsu

Fujitsu merker at 90 prosent tror selskapet driver med produkter. Men de tar feil.

Publisert Sist oppdatert

I Norge forbindes Fujitsu først og fremst med pc-er. I tillegg har it-produsenten kjempet om oppmerksomhet med sin datasenterstrategi. Til tross for flere meget gode maskiner har salget gått tregt.

Internasjonalt kan Fujitsu levere alt fra mobiltelefoner til verdens største tungregnemaskiner. I Norge vil partnerne bidra til å avgjøre hvilke produkter Fujitsu skal levere.

- Størsteparten av de ansatte jobber med Managed Services selv om folk tror at 90 prosent jobber med produkter, sier Joseph Reger, teknologidirektør i Fujistu Technology Solutions.

Uttalelsen gjelder de ansatte i Norden hvor sertifiserte fagfolk er det mest verdifulle for innsalg av tjenester. Ansatte har typisk høyeste sertifisering på Checkpoint, Cisco, F5 og Meru.

Hundre prosent

- Vi jobber hundre prosent gjennom kanalen. Det hindrer ikke kunder å ha direkte avtaler med oss, men vi leverer gjennom kanalen. Vi konkurrerer ikke med våre partnere, sier Jan Eigil Rydningen, administrerende direktør i Fujitsu Technology Solutions.

Med sitt store spekter av produkter blir det en utfordring å lære opp partnerne, særlig på produkter for datarommet.

- Problemet har vært at Fujitsu nærmest ble borte, men nå er det lys i tunellen. De må bevise hva de sier, fremhever Steinar Sønsteby, administrerende direktør i Atea.

Ett eksempel hvor det kreves mye for å få en partner til å levere, er Flexframe, verdens kanskje beste tjenestemaskin for kjøring av SAPs forretningsapplikasjoner.

I slike tilfeller vil Logica og Steria kunne være viktige. Basis Consulting har forstått og satser alt på kombinasjonen Flexframe og SAP.

- Vi er det største miljøet på SAP-tjenester. Vi er underleverandør til en rekke bedrifter som Siemens. Derfor har vi sertifisert oss i henhold til SOX, sier Knut Morten Finstad, partner og leder av Basis Consulting AS.

Velvalgt navn

Navnet Fujitsu Technology Solutions er velvalgt, men om det får leve er usikkert. Det kom etter at Fujitsu kjøpte halvparten av Fujitsu Siemens Computers første april i år.

Siemens ville ikke lenger være en produsent av it. Siemens Business Services i Norge ble delt. Logica overtok datasentrene. Den tekniske servicen gikk inn i Fujitsu Technology Solutions.

Dermed er nesten alle rester etter selvstendig europeisk datamaskinutvikling borte. Fujitsu Services er i praksis dagens it-kompetanse etter oppkjøpet av den britiske it-produsenten ICL.

Fujitsu Services ble fusjonert med Fujitsu Technology Solutions. I Norden er det i praksis tidligere Fujitsu Services som dominerer. Derfor er det naturlig at tjenester vil dominere.

- Vi gjør all teknisk service for Statoil i Norden fra Norge. På retail er vi antagelig størst på teknisk service, forklarer Jan Eigil Rydningen.

Jobber med å få på plass "Service Delivery", les videre på neste side!