Slik skal Tieto kuppe Norge

Slik skal Tieto kuppe Norge

De innrømmer å ha "driti seg ut", men nå er de klare for å ta oss med storm.

- De som står best rustet til fremgang i finanskrisen er it-bransjen, pølsebransjen og ølbransjen. Særlig i Danmark, fleiper administrerende direktør i Tieto, Pekka Viljakainen.

Onsdag sparket han i gang Tieto on Tour, en kundekonferanse med fokus på vekst i nedgangstider. Konferansen, som er innom 20 land, hadde sitt første stopp i Oslo. Med seg hadde de Tieto-båten, den splitter nye båten som skal vinne kommende seilas på Tietos vegne.

- Finanskrisen er som et seilas, sier den blodferske Norges-sjefen Kolbjørn Haarr.

Selv erfaren seiler

Han mener man kan trekke en parallell mellom bedrifters økonomiske hverdag og det å seile.

- Alle føler de er gode til å seile når det er mye vind. Men det er når vinden forsvinner at båten og mannskapet blir satt på prøve. Da gjelder det å holde konsentrasjonen og fokuset, sier han.

- Båten må være i tipp topp stand og med minst mulig vekt.

Haarr er selv seiler og har vært med på flere seilas, deriblant Hollænderseilaset, Færdern og Oslofjorden.

- De som vinner regattaer er de som holder konsentrasjonen, sier han.

- Vinner på suksesshistorier

"Vi har virkelig ristet på organisasjonen."
- Pekka Viljakainen (Foto: Leif Martin Kirknes)

Nå skal Haarr og Viljakainen trappe opp Norges-erobringen. De går på mange måter for en ny start: Nytt navn, ny logo, ny struktur. Norges-avdelingen skal få seile under eget flagg.

- Kolbjørn trenger ikke ringe meg, verken daglig eller ukentlig. Tieto Norge skal få være relativt uavhengig når det kommer til avgjørelser, sier Viljakainen, som altså går bort fra en sentralstyrt organisasjonsmodell.

Vil ta tid

Men de to innser det vil ta tid å seile fremover. Selv om selskapet har flere norske storkunder og selv om Tieto føler de kjenner landet godt, har det vært stille rundt selskapet de siste årene.

- Hvis du spør våre kunder hva de synes om oss, er svarene positive. Det er det som betyr noe. Publisitet er et annet problem, og det er vår egen feil. Tieto har aldri trodd på massiv publisitet, vi er mer jordnære. Det viktigste for oss er at kundene liker oss. Publisiteten kommer med fornøyde kunder, sier Viljakainen.

- Vi er størst i Norden. Vår styrke er ikke synlighet, men å være ledende på teknologi og tjenester. Tieto har en mye mer moderne portofolio sammenlignet med hvilket som helst annet norsk selskap jeg kjenner til. Vi vil ikke etablere en hype. Å vinne anbud vil få oss inn i en positiv spiral, sier Haarr, før Viljakainen igjen tar ordet:

- Jeg har en følelse av at om vi møtes her om ett år, vil publisiteten ha økt på grunn av våre handlinger.

Viljakainen innrømmer at selskapet har "driti seg ut". Hvordan og hvorfor? Les på neste side!

Les om:

Enterprise