Slik snakker du med bedriften din

Slik snakker du med bedriften din

De ti vanligste tabbene it-sjefen gjør når hun skal få viljen sin.

Det har vært sagt mye om hvordan en it-sjef bør snakke med resten av bedriften. For det kan være lett å glemme at ikke alle leser Computerworld og jobber med it hver eneste dag.

Nå har våre amerikanske kollegaer i vårt internasjonale nyhetsbyrå plukket ut det de ser på som de vanligste tabbene it-sjefene gjør når de skal kommunisere med sine kollegaer fra andre avdelinger.

Her er it-sjefens "dødssynder":

  1. Å bare bruke teknikkspråk. Den klart mest brukte, og mest alvorlige, feilen mange it-sjefer gjør. Minn deg selv på at ikke alle utenfor it-avdelingen aner hva du snakker om.

  2. Å bare klage på tekniske problemer. Dette gir også inntrykk av at du er en nerd som kun interesserer deg om det tekniske, selv om de andre i virksomheten din ofte bryr seg om helt andre ting. Begrense deg selv, slik at de andre ikke setter det døve øret til.

  3. Å snakke som en selger. Lytt, forstå hva andre mener og la dem slippe å høre salgsprat. Det hører de nok fra før.

  4. Å bruke forkortelser. På lik linje som å bruke for mye it-språk, er også forkortelser noe som kan skape problemer for andre som ikke er like sikre på hva SAAS og BPM er.

  5. Å glemme å stille spørsmål. Gjør du ikke dette, viser det heller ikke at du er interessert i andres meninger, og at du er villig til å lytte. Gode spørsmål gir gode svar, og kan bidra til å skape gode relasjoner i virksomheten.

  6. Å selv bli blendet av fancy løsninger. For de er ikke alltid den mest intelligente. Husk at målet er å løse virksomhetens utfordringer, ikke få det peneste brukergrensesnittet eller den mest skinnende serveren.

  7. Å bruke for store ord. Om du vil selge inn ideed din bør du være forsiktig med å skryte for mye, da blir andre lett skeptiske. Unngå å bruke formuleringer som "vi klarer oss ikke uten", si heller hva fordelene er, og gjerne ulempene også.

  8. Å være oppslukt av fakta. For fakta er ikke alt. Skal du få gjennomslag for ideen din må du også huske på relasjoner, retorikk, maktforhold og andre aspekter som kan være vel så viktig. Skap engasjement hos de riktige personene, ikke overdøs hele bedriften med tall og figurer.

  9. Å glemme å forklare nytten med it. Skal du få gjennom prosjektet ditt, må du fortelle tydelig og klart hvorfor det er lurt for hele virksomheten.

  10. Å kjede publikum med Powerpoint. Mange mener det beste er å droppe hele Powerpoint-presentasjonen, iallfall ha et opplegg som er så godt at det kunne klart seg uten. Få frem det du vil si så enkelt som mulig.

Kjenner du deg igjen? Er det andre punkter du savner? Rop ut nedenfor!

Enterprise