Slik sparer du tid på nabo-support

Slik sparer du tid på nabo-support

Support koster penger. Derfor er det i tiden å måle og effektivisere bruken på support. Men hva med all den private supporten du driver med? Her er noen tips.

De fleste som jobber med it (ikke minst de som er it-sjefer) fungerer ofte som it-support for venner og familie. Dette er en type tjenester som aldri kommer frem i noe regnskap eller på måltallene du jobber mot. Men det tar tid, og tid er jo som kjent penger.

Det er hyggelig å være grei mot dem man kjenner. Og i teknologiens navn så har man vel nærmest en plikt til å trene opp den gemene hop i litt enkelt teknologibruk. Det er jo nærmest blitt historisk tradisjon. For femten år siden dreide det seg om hvordan man fikk en pc til å fungere, for ti år siden måtte it-sjefer vise frem dette spennende nye internettet. I dag dreier rådene seg om hvordan man får eposten på mobilen, behandle bilder og film på pc-en etc. Og det ender nok ikke her. Nyvinninger står i kø, og utfrodringer, for venner, tanter, onkler og svigermor.

Men selv om det er hyggelig å hjelpe til, bringer CIO Computerworld deg her noen tips for å yte bedre privat it-support (og kanskje spare litt av din tid).

1. Det gjelder å oppmuntre dine kontakter til å ta i bruk web-baserte tjenester og applikasjoner. Disse gjør ofte backup, sikkerhet og selve instalasjonsprosessen mindre problematisk.

2. Ikke oppgrader programvare bare fordi leverandørene syns det er en god idé. Hold deg til den gamle versjonen så lenge du kan (og så lenge den virker). Dette gjelder spesielt Windows XP.

3. Ikke spar på minne, sett inn mer! I alle fall om man har Vista.

4 Unngå personlige tilpasninger, dette er et virkelig viktig poeng!

5. Be dine venner og din familie prioritere deres bruk av teknologi. Fokuser på det som er moro og dreier seg om fritiden (det andre kan jobben ta seg av).

6. Sørg for at dine kontakter også bruker (belaster) andre ressurser som "andre venner som kan litt", eller it-avdelingen på deres egen jobb.

7. Få dem til å gradere hvor viktig henvendelsen egentlig er. Må du slippe alt du har i hendene å kjøre bort til dem? Kan saken vente til helgen? Kan saken vente til – for eksempel aldri noen gang?

8. Når du blir bedt om råd til kjøp av maskin- eller programvare, henvend dem til pcworld.no , be dem lese seg opp og ta diskusjonen derfra.

9. Til sist. Ikke vær gjerrig på tiden din. Men hver kritisk til hva du bruker tiden på. Det kan være en god investering for deg å bruke litt ekstra tid for at din venn eller familiemedlem blir litt mer selvhjulpen. Lær han eller hun opp på en slik måte at de kan l øse, i alle fall det samme problemet, på egenhånd neste gang.

Les om:

Enterprise