Småklipp fra it-bransjen

Baswares efaktura-app, Zalaris HR Services velger SAP Hana, Socialboards integrerer Qlikview og DNB velger Tia.

Publisert Sist oppdatert

Ny app fra Basware

Efaktura-leverandøren Basware har utviklet en ny programpakke, Basware Alanytics, parallelt på desktop og som app.

Løsningen inkluderer verktøy for synliggjøring av utgifter, leverandøranalyse, prosessberegninger og sporing.

Ifølge selskapet skal det være en forhåndsdefinert konfigurasjon, uansett hvilke rolle brukeren har i virksomheten, som gir brukeren øyeblikkelig og slagkraftig innsikt.

- Mange organisasjoner får problemer fordi de gjør raske og dumdristige endringer basert på magefølelse eller unøyaktig informasjon. Selv om det kan bidra til å kutte kostnader innledningsvis, kan det også innebære at organisasjonens CEO har for lite ressurser tilgjengelig når selskapet skal starte å vokse igjen. Basware Analytics har blitt utviklet for å gi virksomhetsledere innsikten de trenger for å ta smarte, langsiktige avgjørelser, sier Esa Tihilä, administrerende direktør i Basware

Selskapet nådde forøvrig nylig milepælen 50 millioner transaksjoner som er sendt og mottatt gjennom selskapets handelsnettverk. Blant annet er det offentlig fokus på efaktura i Norge og ellers i Europa som driver veksten.

- Den årlige verdien på transaksjonene som er håndtert gjennom Basware Commerce Network er på mer enn 1400 milliarder kroner. Over 900 000 aktive kjøpere og leverandører i over 100 land har hjulpet oss med å nå denne milepælen, sier Olav Abel Lindberg, Norgessjef i Basware.

Zalaris velger SAP Hana

Zalaris HR-Services AS har som første nordiske selskap tatt i bruk SAP Hana for alle sine forretningsprosesser.

Selskapet, som tilbyr nettbaserte lønns- og personaltjenester til større virksomheter, har over 100 kunder og prosesserer mer enn 130.000 lønnsslipper hver måned.

- Vi har allerede kjørt SAPs Business Warehouse-løsning på Hana en stund, og så at rapporter som før tok to timer å generere ble klare på to sekunder, sier Hans-Petter Mellerud, daglig leder i Zalaris i en pressemelding.

Tilbakemeldinger fra kundene skal ha vært positive, og det skal være årsaken til at selskapet har bestemt seg for å legge alt fra CRM til hele ERP-løsningen over på SAP Hana.

- Med den nye løsningen blir det vanskelig å konkurrere med oss på responstid, sier Mellerud.

Prosessen med å migrere alle prosesser til Hana skal foregå over seks til tolv måneder. SAP er naturligvis glade for at Zalaris har valgt løsning basert på Hana.

- Vi er svært glade for at den første nordiske aktøren som flytter alle sine forretningsprosesser til Hana er norsk. Det blir spennende å følge prosessen og støtte en så lojal kunde over på fremtidens standard, sier Michael R. Østgaard, norgessjef i SAP.

Socialboards integrerer Qlikview

SocialBoards, som leverer kunderelasjonsløsningen med samme navn, har utviklet et nytt verktøy for analyse og statistikk av kundenes tilbakemeldinger.

- Det er helt essensielt at våre kunder får innsikt i hva kundene mener på et overordnet nivå, sier Anne Kristine R. Grude i Socialboards i en pressemelding fra selskapet.

Qlikview er kjent som ett av markedets mest utbredte analyseverktøy for store datamengder, og er nå integrert i Socialboards for å gi kunder mulighet til å trekke ut statistikk og analysere de store linjene i forhold til forbrukerens meninger rundt spesifikke emner og temaer som forbrukeren er opptatte av.

Verktøyet Socialboards Analytics kan brukeren se tall og grafer basert på temaer, enkeltord eller fraser, og drille ned i disse via et enkelt web-grensesnitt.

Man får også full oversikt over viktige KPI-er som responstid for hver kanal (Facebook, Twitter, mobil, web og epost), gjennomsnittlig behandlingstid og sentiment-verdier, melder Socialboards.

DNB velger TIA

DNB har inngått avtale med danske TIA Technology om levering av forsikringsløsningen TIA Solution.

Løsningen gjør det mulig for DNB å håndtere forsikringskundenes behov gjennom hele kundens livssyklus, inkludert moduler til håndtering av kunder, policer, skader, reskontro og reinsurance.

Det danske selskapet Assurator, som er TIA Technology solution partner, skal stå for implementering av løsningen.

- Som leverandør av it-løsninger til forsikringsbransjen er det viktig at vi ikke bare forstår de teknologiske løsningene, men også har en forståelse av de foretningsmessige behov og utfordringer som forsikringsselskapene står ovenfor, sier Liselotte Munk, administrerende direktør i TIA Technology i en pressemelding.