Småklipp fra it-bransjen

Småklipp fra it-bransjen

Amedia velger SAP fra Itelligence Norge, Erate leverer solide tall for 2012, Symfoni starter 2013 med stor-avtaler.

Amedia velger SAP og Itelligence

Amedia driver 78 lokale medier i Norge, og etter en stor fusjon innfører selskapet ny økonomimodell. Valget falt på Agresso som økonomisystem, og SAP til budsjettering og konsolidering, heter det i en pressemelding.

Amedia evaluerte produkter fra HP, IBM og Microsoft men valgte falt til slutt på SAPs Business Planning and Consolidation. Litt av årsaken er at konsernet allerede har en del erfaring med SAP fra før.

- Vi har behov for å sammenligne epler og appelsiner med appelsiner. Det krever én stringent modell for vår økonomistyring gjennom hele konsernet, sier Karen Langballe, prosjektdirektør i Amedia AS.

I tillegg til ERP- og økonomisystemet Agresso vil Amedia bruke SAP til budsjettering, planlegging og konsolidering. Målet er å levere god beslutningsstøtte og ledelsesinformasjon til blant annet 80 budsjettansvarlige og omlag 50 økonomimedarbeidere i konsernet.

Amedia har derfor valgt SAP-huset Itelligence som sin implementeringspartner.

- Vi skal på kort tid over på ny budsjettmodell, og innføre konsolidering med full integrasjon til vårt økonomisystem. Derfor har vi bruk for kompetente og erfarne samarbeidspartnere, sier Langballe om valget av teknologipartner.

Selskapet Amedia oppstod da A-pressen kjøpte Edda Media i 2012, og sammenslåingen er nettopp blitt godkjent av myndighetene.

Solide tall fra Erate

Erate, som leverer basistjenester for aktører innen telekom, kraft og finans opplevde sterk vekst i 2012, heter det i en pressemelding. Omsetningen var på 48 millioner kroner, som betyr en økning på 34 prosent sammenlignet med 2011. Resultat endte på 4,2 mill. kroner før skatt, mot 2,3 millioner året før.

En stor del av veksten i 2012 kommer fra kundekontrakter inngått for inntil to år siden, og kontrakter som ble inngått i 2012 vil først vil slå inn på inntektene i løpet av 2013.

Erate tilrettelegger for at mindre aktører kan være med å konkurrere i bransjer der kravene til størrelse er store, og jobber med sentraliserte systemer for at også mindre aktører kan være med å konkurrere, opplyser selskapet.

Pangstart for Symfoni

Utsiktene er lovende for norsk-eide Symfoni Software, da selskapet starter det nye året med nye stor-kontrakter. Selskapet har inngått nye avtaler om å levere It Service Management-løsninger for internasjonale selskaper som Volvo, Mazda, Top Toy, G4s og Carlsberg.

Ifølge Bjørn Jarl, administrerende direktør i Symfoni, var investering i produktutvikling og oppkjøp for å øke veksten en klar strategi i 2010 og 2011. Nå er fokuset endret til å opprettholde organisk vekst.

- Å signere avtaler med noen av de største og mest anerkjente merkevarene i Europa er en stor bragd for oss. Vi samarbeider med ledende bedrifter i markedet, sier Jarl i en pressemelding, og legger til at de siste kontraktene selskapet har signert er et stort steg for selskapet som skal styrke posisjonen innen It Management og Collaboration i Nord-Europa.

Service Management porteføljen Symfoni tilbyr er forøvrig basert på en cloud-basert løsning fra partner Servicenow.

Selskapet hadde en omsetning på over 200 millioner kroner i 2012 mot 160 millioner kroner i 2011, og har opplevd en organisk vekst på over 30 prosent.

Symfoni har 180 ansatte fordelt på seks land, som yter tjenester for 1200 kunder med mer enn 1.000.000 sluttbrukere.

Enterprise