- Sparer millioner med friprog

- Sparer millioner med friprog

Bjørn Venn jubler for ny telefoniløsning. Datametrix rister på hodet.

- Vi har fått en Mercedes, for prisen av en Lada.

Spesialkonsulent Bjørn Venn i Akerhus fylkeskommune humrer fornøyd.

Før sommeren utlyste han og fylkeskommunen en anbudskonkurranse for levering av ip-telefoni til deres 4500 brukere. Venn fokuserte i den detaljerte kravspesifikasjonen spesielt på åpne standarder og pris. Faktisk hele 80 prosent på pris. Det ble også gitt ekstrapoeng for fri programvare. Slik ville Venn tvinge frem mer åpenhet i en bransje han anser som rimelig lukket.

Vinneren er nå kåret. Løsningen skal leveres av selskapet Telekompetanse, og er basert på den frie programvaren Asterix.

"En liten revolusjon"

Venn var i forkant spent på hvem som ville prøve seg på anbudskonkurransen. Billige løsninger basert på fri programvare har ikke vært det vanligste blant de store aktørene innen ip-telefoni her til lands.

- Og de store aktørene glimret med sitt fravær, forteller Venn.

Han tror mange leverandører er ukomfortable med et slikt prispress, og hevder bransjen er "flinke til å selge flott og kostbar funksjonalitet man ikke har bruk for".

- Normalt ville en slik anbudskonkurranse vektlagt prisen ned mot 40 til 60 prosent. Å vektlegge den 80 prosent er en liten revolusjon, mener friprog-forkjemperen, som understreker at det er skattebetalernes penger som skal brukes.

- Litt av tanken med anbudet var å presse frem åpne løsninger fra store leverandører. Ettersom de ikke har gitt noen tilbud er vel dette aspektet med anbudet skuffende?

- Ikke egentlig. Det er deres valg, om de mener de ikke klarer å nå opp i konkurransen.

Varsler sterk konkurranse

Med det store prisfokuset mener Venn ikke overraskende at han har spart fylkeskommunen for mye penger. Han kan ikke gå ut med prisen på de andre tilbudene, men Telekompetanses løsning koster omlag ni millioner kroner.

Datametrix' tommelfingerregel tilsier at det koster opp mot 3000 kroner per bruker for deres propritære løsninger, pluss serviceavtaler som kan koste rundt 20 kroner per bruker i måneden. En slik løsning hadde da kostet 16,7 millioner kroner over tre år; 7,7 millioner mer den fylkeskommunen gikk for.

Telekompetanses løsning skal være fullt ut basert på åpne standarder og fri programvare. Fylkeskommunen kan installere nødvendig programvare på vanlige bladservere fra Dell, og de kan bruke forskjellige håndsett. Asterix-løsningen er fri programvare, og Telekompetanse har innledet samarbeid med Edvina.net, som drives av en utvikler i Asterix-miljøet, og jobber for det selskapet kaller "Open Unified Communication". Løsningen skal brukes av portugisiske universiteter, og kan visstnok skaleres til så mange som 300.000 brukere.

- Vi kan håndtere ip-telefonien til alle fylkeskommunene i Norge. Det er et tankekors, mener Venn.

- De store, kommersielle aktørene kan vente seg en tøff konkurranse fremover. I alle fall på offentlige anbud.

Geir Kalleberg i Datametrix ser annerledes på saken, og rister på hodet over Venns anbudskonkurranse. Les videre på neste side!

Enterprise