Starter Google-konkurrent

Starter Google-konkurrent

A-Pressen og Startsiden vil utfordre Google på søkeordsbaserte annonser.

Nå skal ABC Startsiden og A-Pressen gi folk «innholdsrelaterte annonser,» slik som Google tilbyr. Det er det nye selskapet Myad som skal distribuere annonsene, melder DN.

Reklamene vil dukke opp hos lokalavisene hos A-Pressen samt på Startsiden, Nettavisen, NA24 og ABC Nyheter.

Går ikke for markedslederposisjon

Markedet for slike søk beregnes til mellom 700.000 og én milliard kroner i Norge, og Google antas å ha 60 til 80 prosent av dette. Myad håper å ta andeler ved å utvide markedet.

- Vårt mål er å etablere oss som en god nummer to etter Google, og det er plass til en aktør til i dette markedet. Det er et marked i vekst, og med lave kostnader er det liten risiko i dette prosjektet, sier Atle Øy, administrerende direktør i Myad, til DN.

Går for SMB

Han sier selskapet vil satse mer på markedet for små og mellomstore bedrifter (smb), og at de ikke ønsker å konkurrere mot Google om å levere søketjenester.

Les også: Her er Googles suskessoppskrift

Smb-markedet er motivasjonen for at Startsiden har kjøpt 3,25 millioner kroner med aksjer i Myad, sier ansvarlig redaktør i Startsiden, Espen Udland.

- Vi sprer også risikoen ved å også være representert i søkeordsmarkedet, og ikke bare i merkevaremarkedet. Søkeordsmarkedet vokser jo, og alle spår jo at dette skal videre opp, sier han til DN.

Les om:

Enterprise