- Stillingen som it-sjef bør deles i to

- Stillingen som it-sjef bør deles i to

Den gamle it-sjef-stillingen må skilles i to: til en datavaktmester og en it-strateg. Det gjelder også smb-bedrifter, mener it-legenden Lars Monrad-Krohn.

I den siste tiden har det vært mye snakk om at it-sjefenes rolle er i sterk forvandling. Analytikere og andre eksperter etterlyser langt mer forretningsorienterte it-sjefer. It-sjefene må lære seg å snakke forretningsfolkenes språk og kommunisere på deres premisser. Det er på den måten it-sjefen kan komme seg ut av serverskapet og inn i bedriftenes styre og toppledelse.

- Det er en dyd av nødvendighet for å være konkurransedyktig, sier Lars Monrad-Krohn.

LES OGSÅ: It-sjefen når ikke opp
It-sjefen blir aldri sjef

Monrad Krohn er nærmest en legende i norsk it-bransje. Han er gründer av Norsk Data, Mycron, Tiki-Data og NCNOR. I 2005 fikk han også Rosings hederspris. For tolvte året på rad leder han også mastergradkurset Databedrifter og Ledelse ved Universitetet i Oslo. Her kan noen av fremtidens it-sjefer befinne seg.

Vaktmesteren og strategen

Han skiller mellom to typer it sjefer, de som er organisert under økonomiavdelingen og de som fungerer som et eget strategisk element i toppledelsens stab.

- Jeg tror ikke mine studenter er interesserte i å ta jobb som it-sjef under en økonomidirektør. Det blir som å be en arkitektutdannet ta en vaktmesterstilling.

Han mener at den tradisjonelle it-sjefen må enten utvikle seg til å bli strateg eller å forbli en slags it-vaktmester. Selve stillingen bør deles opp i disse to funksjonene. Det er mange som gjør begge jobbene i dag og det er et dilemma fordi datvaktmesteren må man ha.

- En del vil kunne avansere videre til å bli it-strategisjef og den andre vil konsentrere seg om å være it-vaktmester, sier Monrad-Krohn.

SMB må også på banen

- Hvor langt har denne utviklingen kommet i dag?

- Jeg har inntrykk av at de større konsernene skjønner betydningen av å måtte ha en it strategidirektør, men jeg tror at det tar fortsatt vil ta litt tid før smb-bedriftene adopterer dette.

- Er det nødvendig også for dem?

- Ja, det er så mange elementer å behandle: kundekontakt, effektivisering internt, globalisering. Alt dette har blitt veldig vesentlig. Det bør ikke være en bedrift, selv ikke en oppstartsbedrift, som bør være den tjenesten foruten, sier han.

- På samme tid som en bedrift anser det nødvendig å ha juridisk kompetanse og kompetanse på teknologien innen sitt eget område er det nødvendig å ha it-strategisk kompetanse. Det vil i større grad være avgjørende for konkurransedyktigheten.

Les mer om it-ledelse i CIO

Les om:

Enterprise