Svertekampanje mot Google-oppkjøp

Svertekampanje mot Google-oppkjøp

Gjennom sitt pr-byrå har Microsoft de siste månedene jobbet intenst for å stanse Googles oppkjøp av Doubleclick.

Microsoft driver sin kampanje i det stillle sammen med pr-selsapet Burson-Marsteller, skriver idg.se. Kampanjen skal overbevise konkurrenter og konkurransemyndigheter om å stanse Googles kjøp av annonseselskapet Doubleclick.

Burson-Marsteller har de siste månedene informert internettselskaper og medieforhandlere heftig om farene ved Googles kjøp av Doubleclick.

LES OGSÅ: Google kjøper Doubleclick for 18,5 milliarder kroner

Finansavisen Wall Street Journal har lest de aktuelle dokumentene og ifølge avisen skriver Burson-Marsteller at handelen skal betraktes "i en større diskusjon om rettferdig og åpen konkurranse på internetsøk og integritetsrettigheter for forbrukere".

- Ingen hemmelighet

Burson Marstellers europeiske avdeling oppfordrer internetselskaper til å arbeide for et mer gjennomsiktig og konkurransekraftig internett. Selskapets direktør Josh Gottheimer bekrefter overfor Wall Street Journal at selskapet har fått i oppdrag å sette opp et diskusjonsforum, www.i-comp.org, for spørsmål om konkurranse og privatliv.

- Det er ingen hemmelighet at Microsoft er bekymret for virkningen av Googles eventuelle kjøp av Doubleclick, sier en talsmann for Microsoft til Wall Street Journal.

Microsoft har også fått med seg store annonsekjøpere som Time Warner og AT &T, samt flere annonsemeglere, i kampen mot oppkjøpet, ifølge anonyme kilder sitert i Wall Street Journal.

Møter motstand

Microsoft er slett ikke alene om sin skepsis til oppkjøpet. Tidligere har den europeiske forbrukerorganisasjonen Bureau Européen des Unios de Consommateurs (BEUC), uttalt at den frykter at at forbrukernes rettigheter vil bli kompromittert på grunn av den massive mengden data som Google vil bli sittende på, med full tilgang til Doubleclicks databaser.

LES OGSÅ: Frykter Google og Doubleclick

Les om:

Enterprise