Svindyr Sesam-satsing

Svindyr Sesam-satsing

Sesam skulle slå Google. Det har kostet Schibsted over 500 millioner kroner. Nå er strategien å ta Eniro i stedet.

Sesam.no, den norske søkemotoren som skulle ta opp kampen med Google, har endt opp som et tapssluk for Schibsted. Siden 2005 har Schibsted Søk brent hundretalls millioner på satsningen, skriver Finansavisen.

Tallene for 2008 er foreløpig ikke på bordet, men analytiker Henrik Schultz i Argo Securities anslår at selskapet tapte 82 millioner i fjor. Schibsted har med det tapt 415 millioner fra 2005. Inkludert tap ved salg av aksjene i Schibsted Søk AB, ender tapet på 503 millioner på fire år.

Les også: Sesam i minus tross million-reklame

- For Schibsted er det en viss verdi i selskapet, både strategisk og økonomisk. Men ved salg kan jeg ikke se at det har noen særlig verdi, sier Schultz, som tror Sesam går 28 millioner kroner i underskudd i 2008, til Finansavisen.

Skal ta gulesider.no

I løpet av 2008 endret selskapet strategi. Fra å ta Google bestemte har de bestemt seg for å ta Eniro i stedet.

Les også: Skrinlegger Google-ambisjoner

- Det som er planen er å etablere en konkurrent til Eniro, en katalogtjeneste på link linje med gulesider.no. I Sverige har Schibsted-eide hitta.se allerede tatt 222 prosent av markedet og er lønnsomt, sier IR-direktør Jo Christian Steigedal i Schibsted til Finansavisen.

Schultz peker på at det ble altfor dyrt for Sesam å forsøke å slå Google. Likevel tror han ikke hele forsøket var et feilgrep.

- Den opprinnelige satsningen og de mange første millionene var vel det. men Schibsted har gjort mye riktig også. «You win some, and you lose some», sier han til Finansavisen.

Les om:

Enterprise