Svir penger på crm-bytte

Svir penger på crm-bytte

Når et helt konsern i flere land skal få nytt crm-system koster det penger, forteller it-sjef Bjørn Tore Gullord i Netcom.

- Hva er den viktigste utfordringen i jobben din akkurat nå?

- Akkurat nå så er det å bli endelig ferdig med budsjett for 2009. Det er alltid en utfordring å få på plass et budsjett. I tillegg til dette jobber jeg mest med samordning på tvers av Teliasonera-konsernet. Det innebærer at de tekniske divisjonene fra Telia i Sverige og Telia Danmark samt Sonera i Finland jobber sammen for å finne synergier og plukke det beste fra hverandre

- Hva foretrekker du, Microsoft eller Linux?

- Vi har nok mest Microsoft og Windows hos oss. Dette er avtaler man har sentralt i konsernet. Men jeg vil nok si at på serversiden vokser Linux ganske bra.

- Outsourcing, plage eller saliggjørende?

- Ja takk, begge deler. Netcom, med vår størrelse og fordi it-systemene er så viktige, må nok ha begge deler. Vi må jobbe, og jobber, i betydelig grad med outsourcing, men så er det andre elementer det helt klart er en fordel å ha kontroll på selv. Det er en del ting man gjør som teleoperatør som ikke alle andre gjør.

- Hva bruker du mest tid på i jobben?

- Det er nok samordning på tvers av konsernet. Det tar også mye tid å jobbe med prosesser slik at kundene blir fornøyde.

- Har dere spesielle regler for bruk av Facebook og andre nettsamfunn?

- Vi har selvfølgelig en del allmenngyldige regler. Dette styres veldig mye sentralt fra Sverige. Vi har svartelister på en del, men Facebook ligger åpent.

- Hva bruker dere mest penger på i år?

- Det er nok oppgradering av billing- og crm-plattformene. Det er vi godt i gang med.

- Hvem skal svare på disse spørsmålene neste uke?

- En liten vri er at vi sender det til it-sjefen i Ementor, som er en av leverandørene våre. Jeg håper de har kontroll og bruker det siste nye på best mulig måte.

Les om:

Enterprise