Tar Office til Google-dørstokken

Tar Office til Google-dørstokken

Microsoft går til konkurrerende butikker med Office-suiten.

I forrige måned var det Apple AppStore som fikk Microsoft Office for Ipad inn over dørstokken, et app-sett som i løpet av første uka var lastet ned av 12 millioner brukere.

Nå like før påske la Microsoft inn Office Online Apps i Google Chrome Web Store. De nettbaserte gratis app-ene fra Office ble nylig ble dresset opp, sminket og fikk nytt navn. Plassert hjemme i butikken til erkekonkurrenten Google er de nå lett tilgjengelig for brukerne av nettleseren eller lettbærbare Chromebooks som kjører ChromeOS.

Det er Word, Excel, PowerPoint og OneNote som kommer som app-er i Chrome-butikken, skriver nyhetstjenesten til Computerworld.

Flytter hjemmefra

Flytting av konkurransen så nær utfordrerne blir dermed et strategisk grep som bør glede kundene. Begge konkurrenter har app-er med funksjonalitet som delvis kan konkurrere med MS Office. Men Microsoft-løsningen er mest kjent og mest brukt i virksomhetene, og fullversjonene av Office-familien er omfattende, funksjonsrike – og ikke gratis.

Å tilby lette og mobiltilpassete varianter blir dermed ekstraservice for de som har betalt for Office-lisens, og et lokkemiddel for de som foreløpig ikke har kjøpt noen Office-lisens.

Det er på den andre siden ikke uten risiko. Men bare at Microsoft forlater egne nettbutikker og tillater distribusjon via tredjeparts offentlige app-butikker forteller at selskapet er villig å ta den risikoen.

Ny funksjonalitet ut over distribusjon er det heller ikke. Office Online Apps har fungert i Chrome lenge. Brukerne blir bare tettere og oftere påminnet om at det finnes alternativer i nettskyen til Google Apps, både som enkeltverktøy og som nettskyløsning.

Fra programvare til tjenester

Det henger også sammen med en strategi om å åpne opp og levere flere av de produktene vi tidligere så på som ren programvare som tjenester som leies. Da må Microsoft gi slipp på én plattform de har full kontroll på, Windows-klienten, men tjenestene leveres nå fra en nettskyplattform de har full kontroll over, Azure, i et fullservice nettskyøkosystem, CloudOS.

Da kan de fint åpne opp og slippe tjenestene fri på alle de klientplattformene de makter. Og gå konkurrentene så nære de bare vil, fordi konkurrentene i vil kunne diskriminere mot dem på noe legalt eller etisk grunnlag.

Selskapet får uansett en større del av kaka av brukere, mer oppmerksomhet og øker sjangsen til å høste noen nye kunder.

Les om:

Enterprise