Tekstanalyse slår an som BI-verktøy

Forskere tror norske Integrasco kan ha skutt gullfuglen.

Publisert Sist oppdatert

I Grimstad ligger det et lite it-selskap som har både Vodafone i Storbritannia og mobilgiganten Sony Ericsson på kundelisten.

Computerworld har allerede skrevet litt om selskapet som gjør at Sony Ericsson for eksempel får vite hvilke av sine telefoner som blir positivt omtalt, og hvilke som utmerker seg i negativ retning.

Selskapet har holdt på i seks år, men ifølge utviklingssjef Jaran Nilsen i Integrasco er det først i det siste at analyse av såkalt "vareprat" på nettet har fanget oppmerksomheten til bedrifter.

Kamp om omdømme

Sosiale medier, blogger og diskusjonsforum har rørt ved maktbalansen mellom forbrukere og produsenter av varer og tjenester. Fra en situasjon hvor leverandører styrtet markedsføringen gjennom annonser og mediene, roper nå forbrukerne stadig høyere tilbake.

På Handelshøyskolen BI har forskerne Peggy Brønn og Øyvind Ihlen studert nettopp sosiale mediers påvirkning på bedrifters omdømme.

- Et skuffet menneske kan skape veldig mye trøbbel for en virksomhet. Negativ omtale sprer seg utrolig raskt og mitt inntrykk er at bedriftsledere ikke er så flinke til å ta dette innover seg. De har ikke den nødvendige forståelsen for det som fortsatt er en relativt ny kommunikasjonskanal, sier førsteamanuensis Peggy S. Brønn.

Godt verktøy

Hennes forskerkollega ved Handelshøyskolen BI, Øyvind Ihlen, mener virksomheter må følge med på hva som blir sagt om deres tjenester eller produkter - eller om virksomheten selv på nettet.

- Å ta i bruk teknologi på denne måten kan være et godt verktøy for virksomheters omverdenanalysen og såkalt "issues management", skriver Ihlen i epost til Computerworld.

Han mener at selv om man tar i bruk analysesystemer for å fange opp omtaler - så tror han uansett at virksomhetene må inn og analysere dataene kvalitativt etter at innsamlingen er foretatt.

Men Integrasco er ikke eneste som driver med slikt. Les mer på neste side!