Tidsskrift-race mot nett-tavler

Tidsskrift-race mot nett-tavler

Alle tidsskrifter med respekt for seg selv er nå i ferd med å flytte over på nett-tavler.

LOS ANGELES (PCWorld.no): Dette var et inntrykk som Adobe gjorde lite for å dempe under åpningen av den store brukerkonferansen Adobe Max 2010 som går av stabelen i California denne uka. Her lanserte den amerikanske superkjendisen Martha Stewart sitt tidsskrift Martha Stewart Living i iPad-utgave basert på Adobe-teknologi.

Levende tidsskrifter

Martha Stewart kom på scenen sammen med Adobes teknologisjef Kevin Lynch og demonstrerte nett-tavle-versjonen av sitt elegante tidsskrift om mat og livsstil. Matbildene var ikke bare lekre, slik de er i papirutgaven av tidsskriftet, men de var også blitt levende. Når Martha Stewart pekte på dem, endret de form og viste i stedet hvordan matretten så ut i oppskåret versjon eller hvordan kaken så ut innvendig.

LES OGSÅ:

Sikrere Adobe Acrobat-familie

Den gamle elegansen var i behold, altså, men var supplert med muligheter til å presentere tilleggsinformasjon der nettbasert publisering er papirtrykksakene langt overlegne.

Wired og National Geographic var blant de andre tidsskriftene som ble presentert på nett-tavle på Adobe-konferansen. Her så vi hvordan to publikasjoner som på papir er svært særegne, har vist seg å bli utrolig like – og litt kjedelige – i sine respektive web-utgaver. På nettavle derimot er det åpenbart mye lettere å opprettholde en unik layout og design som vanlige nettavis-løsninger ikke kan matche.

- Mange tidsskrifter har mistet noen av sin merkevare-kjennetegn ved overgangen til web. Det skal vi forandre på nå, sa Kevin Lynch hos Adobe.

Digital Publishing Suite

Digital Publishing Suite er produktnavnet på Adobes nye løsning for å bringe papirbaserte tidskrifter og aviser over på nett-tavler som Apples iPad og Samsungs Galaxy.

Adobe har hånd om en stor del av markedet for produksjonen av tidsskrifter og andre papir-trykksaker med programmer som InDesign, Photoshop og Illustrator, og selskapet ønsker naturligvis å sikre seg dette markedet også når det suppleres – og etter hvert erstattes – av publikasjoner som distribueres på nettavler i stedet for på papir.

LES OGSÅ:

Microsoft vurderer å kjøpe Adobe

Digital Publishing Suite sørger for at Adobes Creative Suite-produkter, som inkluderer InDesign, Photoshop og Illustrator, blir brukt også i design og produksjon av nett-tavle-versjonen av publikasjonene.

Konflikten mellom Adobe og Apple om Adobes Flash-teknologi er i prinsippet avblåst, selv om det på Max-konferansen fortsatt dukket opp et og annet stikk mot Apple i bisetningene, med utsagn som «La oss vise denne funksjonen på en litt vennligere mobiltelefon». Poenget var uansett at Adobe både vil og kan hjelpe innholdsleverandører med å publisere på iPad så vel som på nettavler og smarttelefoner på andre plattformer.

Android-eksplosjon

Nettopp den store fremveksten vi nå ser av nett-tavler og smarttelefoner på andre plattformer, spesielt Googles Android-operativsystem, gjør at det hersker stor optimisme hos Adobe når det gjelder markedspotensialet for selskapets produkter og teknologier. Tilløpet til panikkreaksjoner som vi så da Apple i vår satte foten ned for Flash-teknologien, er nå erstattet av stor selvsikkerhet fra Adobes side når det gjelder Flash-teknologiens posisjon som fundament for nettbaserte publiseringsløsninger for årene som kommer. Teknologisjef Kevin Lynch sa han forventer 10 millioner Android-enheter med Flash-teknologi innen utgangen av året.

LES OGSÅ:

Adobe har offisielt lansert Flash Player 10.1

Adobes nye Digital Publishing Suite er ikke ferdig ennå, men Adobe stiller gjerne opp overfor forlag og utgivere som ønsker å lansere publikasjoner på nettavle allerede nå. Tidlig neste år skal det foreligge ferdige løsninger.

Blant fordelene som forlagene vil ha ved å satse på Adobes løsninger er at Adobe er best i verden på å analysere kundetrafikk og på å fremskaffe informasjon for mest mulig effektiv plassering av annonser, fremholdt Adobes toppsjef Shantanu Narayen i et møte med pressen etter åpningen av konferansen i Los Angeles.

Adobe hevder også at selskapet står spesielt godt rustet til å være med på å bringe tidsskrifter og aviser over på nettavler fordi Adobe har mye avansert teknologi til å håndtere sikker lagring og distribusjon av digitalt innhold der innholdsleverandøren sikres betaling for det som leveres.

Enterprise