Til kamp mot søkemotorsnusk

Til kamp mot søkemotorsnusk

En ny vaktbikkje vil slå hardt ned på bruk av fusk og fanteri for å komme øverst i Google-søkene.

Markedet for søkemotor-optimalisering tiltrekker seg både seriøse selskaper og aktører som tilsidesetter etiske retningslinjer til fordel for raske penger. SEO Spam Cops vil ta knekken på sistnevnte gruppe.

Et kjapt Google-søk viser at tjenester rundt søkemotor-optimalisering definitivt er et marked i vekst. Antall bedrifter som vil hjelpe deg med å komme høyest mulig på trefflisten er stigende. Og siden det finnes tusen triks for å lure Google og andre søkemotorer, er dette en god inngangsport for tvilsomme aktører som ikke bryr seg nevneverdig om de etiske retningslinjene søkemotorutviklere har utarbeidet.

Det er her SEO Spam Cops kommer inn i bildet. Nettverket består av fem nordmenn som går ulike aktører etter i sømmene. Det som oppfattes som useriøs eller uetisk virksomhet offentliggjøres på deres nettsted og rapporteres til søkemotorene.

En av ildsjelene bak SEO Spam Cops heter Gunnar Bråthen. Han holder blant annet kurs i søkemotor-optimalisering, og er opptatt av at alt skal gå riktig for seg. Hovedbudskapet hans er at alt innhold som indekseringsrobotene ser, også skal være synlig for vanlige besøkende.

- Men her er det noen gråsoner. Hva kan defineres som synlig? Og hva er synlig nok? Her er det en del aktører som tøyer grensene, forteller Bråthen.

LES OGSÅ: Nytt angrep på Google

Søkemotorer som Google trigges av spesifikke elementer. Dersom et stort antall lenker peker til en nettside, vil denne komme høyere opp på listen over søkeresultater, forklarer Bråthen. Dette kan utnyttes ved hjelp av eksterne lenkenettverk. En annen klassisk metode er å bruke såkalte doorway pages. Det vil si spesialkonstruerte nettsider som inneholder spesifikke nøkkelord og informasjon som fanges opp av søkemotoren. Brukeren blir deretter omdirigert til den egentlige hjemmesiden.

Skjulte triks

Det som optimaliseringsaktørene egentlig burde fokusere på, mener Bråthen, er å komme seg høyt på resultatlistene gjennom å optimalisere selve innholdet på nettstedet på en fornuftig måte, fremfor å skjule lenker og innhold med bilder og nærmest usynlige farger.

Men det er umulig å få has på alle som ikke holder seg til retningslinjene.

- Det kryr av enkeltstående nettsteder som bruker tvilsomme teknikker. Dette får vi ikke gjort noe med, for det må være en betydelig aktør for å få Google til å sperre dem ute. Men det viktigste er uansett å få de største aktørene til å opptre ryddig, sier Bråthen, og påpeker at Norge generelt sett er et snilt land i forhold til våre naboer i Sverige og Danmark.

- Der er triksing det normale.

LES OGSÅ: Google samarbeider med Opera

- Forsøker å sverte

SEO Spam Cops har nylig kommet i klammeri med selskapet Aleksika, en dansk leverandør av søkemotoroptimaliseringstjenester. Søppelpolitiet har beskyldt Aleksika for å benytte seg av metoder som bryter med de nevnte etiske retningslinjene. Ifølge organisasjonen opererer selskapet både med lenkenettverk og doorway pages.

Administrerende direktør Kim Thaysen i Aleksika er mektig irritert på påstandene, som han mener kommer fra konkurrenter som prøver å sverte selskapet. Han sier til Computerworld at Aleksika vil reise sak mot nordmennene dersom anklagene ikke trekkes tilbake.

- Disse påstandene er aldeles grunnløse, og vi har gjennom vår advokat bedt konkurrentene om å trekke anklagene. Hvis ikke dette skjer, vil de blir stevnet for å komme med usanne opplysninger.

Han tilbakeviser at Aleksika benytter lenkenettverk, men kun sider som viser annonser. Når det gjelder doorway pages, hevder Thaysen at selskapet kun lager sider med ordentlig innhold og produktbeskrivelser som utdyper kundenes forretning og produkter.

Etterlyser dialog

Også den norske aktøren Prioritet.no har fått gjennomgå av SEO Spam Cops. Selskapet ble i fjor anklaget for å ha bedrevet omfattende juks, blant annet ved å lage en meny som ble skjult bak et nettstedkartsymbol. Denne menyen førte søkemotorrobotene inn til en rekke sider som lå utenfor den normale sidestrukturen på nettstedet. Det hele resulterte i at selskapet ble kastet ut av Google.

Produktsjef Børge Mørk i Prioritet.no fremhever at selskapet har ordnet opp i rekkene, og i dag leverer et produkt som er betydelig mer integrert med kundens innhold.

- Vi har tatt bort samtlige tekniske løsninger fra kundenes sider som ikke var i samsvar med de presiserte reglene i Google Webmaster guidelines. Videre har vi oppgradert våre tjenester tilpasset retningslinjene og tilbudt nye og eksisterende kunder våre tjenester ut fra dette.

- Er retningslinjene til Google for strenge?

- Vi mener ikke retningslinjene er for strenge, men vi skulle gjerne hatt en større grad av dialog med Google på hva som spesifikt tillates og ikke. Når en aktør blir så dominerende som det Google er, uansett hvilket marked det dreier seg om, er det alltid en fare for at de utvikler sin egen justis.

Han mener videre at mangel på tydelige grenser også gjør at det kan ta ekstra lang tid å løse problemer dersom det oppstår uenigheter. Dette kan fort bli katastrofalt for aktører som har sitt levebrød fra en webside.

- Det kan være et poeng at Google som verdens dominerende søkemotor ikke nødvendigvis er den best egnede til å forvalte betingelsene for sitt eget embete, avslutter Mørk.

Nytt bransjeråd

Mandag 3. desember i fjor ble det opprettet et eget bransjeråd for søkemotormarkedsføring (BRSM). En av initiativtakerne er Lars H. Berge, som har sitt daglige virke i selskapet Webtrafikk. Han forteller at bransjerådet akkurat har fått det formelle papirarbeidet i orden.

- Bransjerådet ble opprettet fordi søkemotorer etter hvert har blitt viktige redskaper for bedrifter som ønsker å markedsføre seg og bli mer synlige. Slik optimalisering har hittil ikke vært prioritert når man har bygget et nettsted, og det er derfor et opplagt behov for rådgivning, sier Berge.

Han påpeker at rådet har utarbeidet en rekke retningslinjer for hvordan kvaliteten på markedsføringen skal opprettholdes, samtidig som kundene skal føle seg trygge på at oppdragstakeren ikke bare er ute etter å tjene raske penger ved å ta tvilsomme snarveier.

- Det kan være vanskelig for kunden å vite hvem som er seriøse og hvem som ikke er det, da dette er et nytt fagfelt. Det skal vi være ydmyke for.

Les om:

Enterprise