Tilgjengelighet går på sikkerheten løs

Gjenoppretting av data etter uhell nedprioriteres til fordel for høy tilgjengelighet.

Publisert Sist oppdatert

Databaser er blitt en selvsagt og viktig del av it-infrastrukturen. Antallet forretningskritiske applikasjoner som er avhengige av databaser, har doblet seg de siste fem årene, anslår analyseselskapet Forrester.

Samtidig stiller brukerne høye til tilgjengelighet, ofte døgnet rundt. Og den høye oppetiden må kunne garanteres selv om stadig flere applikasjoner kjører på rimelige standard-servere med Linux eller Windows.

Forresters svar på denne utviklingstrenden er å anbefale programvareløsninger som sikrer høy tilgjengelighet. For mens pengene tidligere gikk til dyr, men robust maskinvare, er det programvareprodusentene som nå stikker av med investeringsmidlene.

- Konkurransen innen høy tilgjengelighet har flyttet seg fra maskinvare til programvare, sier Tore Bjelland, salgsdirektør for teknologi i Oracle Norge.

Lar seg blende

Forresters konklusjoner stemmer godt med Oracles syn på høy tilgjengelighet (HA, High Availability) og gjenoppretting av data etter katastrofer (DR, Disaster Recovery). Som en følge av dette gir analyseselskapet Oracles løsning for klynger av delte disker, Real Applications Clusters (RAC), godt skussmål.

Men ute hos kundene må databaseleverandøren konstatere at mange har et ubevisst forhold til om det er HA eller DR som er målet. For selv om høy tilgjengelighet og gjenoppretting er relaterte problemstillinger, krever de to områdene ulike tiltak.

- Kundene lar seg blende av teknologi i stedet for å tenke på hva de ønsker å oppnå, sier teknisk ekspert Inge Os, som ofte er den som rykker ut på vegne av Oracle når forretningskritiske applikasjoner stopper.

Ifølge Oracles "brannslukker" får høy tilgjengelighet for mye fokus på bekostning av gjenoppretting av data etter at uhellet har vært ute. Sikkerhetskopiering er godt innarbeidet. Problemet er at de færreste stoler hundre prosent på backup-en. Dessuten må ofte en direktør inn i bildet før dataene kan rulles tilbake.

- Backup er ikke noe du tar for å håndtere en krise. Det er for tungvint, sier Os.

En annen vanlig feil at de it-ansvarlige stjeler fra reservekapasiteten. Systemene er ofte ikke dimensjonerte for å ta unna ekstra last etter en stans når etterslepet skal behandles samtidig med den løpende trafikken. Dette er særlig et problem for banker og teleoperatører som har svært mange transaksjoner.

For mye brann og vann

Ifølge Oracle fører mange leverandøre og høy kompleksitet til at det er vanskelig å oppnå høy oppetid og rask gjenoppretting etter feil. Dårlige prosedyrer og prosesser, kombinert med uklarhet om hva som skal oppnås med investeringene, er heller ikke uvanlig.

- Nitti prosent av feilene skyldes logisk feil. Bare ti prosent skyldes brann eller vann. Men nitti prosent av investeringene går til å sikre seg mot skader som skyldes brann og vann, hevder Inge Os.

Bedriftenes utfordring framover er at antallet forretningskritiske fortsetter å øke, samtidig som de økonomiansvarlige ønsker å bremse investeringene i høy tilgjengelighet og gjenoppretting.

- Det går an å tenke billigere. Mange må se på HA- og DR-løsningene på nytt fordi det blir flere og flere systemer som må sikres, sier Tore Bjelland.