Tips for omvendt outsourcing

Tips for omvendt outsourcing

Tenker du på å trekke tilbake det du har outsourcet? Her er noen tips.

Mange it-ledere vurderer å bringe outsourcede funksjoner tilbake i bedriften. Selv om det alltids er mulig å trekke it inn igjen, kan dette være en lang og kostbar prosess. Her er noen spørsmål du bør stille deg hvis du trenger hjelp til å finne ut av om insourcing er riktig for din virksomhet.

Tilbakeføring av utsatte it-tjenester er i vinden om dagen. Det mener i alle fall Bob Mathers som er ledelseskonsulent i Compass Management Consulting.

- Vi forventer at flere bedrifter og organisasoner skal vurdere hjemsendelse av it-systemene, sier Mathers til Computerworlds egen nyhetstjeneste.

Mathers mener det er modenheten på outsourcing som fører til diskusjoner om insourscing.

- Kunder og leverandører harblitt smartere og mer sofistikerte i forhold til hvilke tjenester som egner seg best til outsourcing, sier han.

I tiden

Insourcing er også et tegn på økonomien i den tiden vi lever i, ifølge Adam Strichman, en uavhengig outsourcing-konsulent Computerworlds nyhetstjeneste har snakket med.

- Mange bedrifter ser på mulighetene de har. Ledere slutter og den ny ledelsen må finne kreative måter å prøve å spare penger på. Hvis it er inne så ser man på å flytte det ut. Hvis it er ute så kan man kanskje se på å flytte det inn.

Beslutningen om å insource bør ikke tas lett på. Det krever en grundig vurdering av nåværende og fremtidige mål og andre alternativer.

- Du må fortså forskjellen mellom dine nåværende evner og hva du må gjøre for å få det til riktig, og til slutt om du har midlene og tiden, sier Mathers.

Bruk de følgende spørsmålene for å hjelpe deg å avgjøre om insoursing er riktig for din virksomhet.

1.Hva er mine mål?

Et bra sted å starte er å spørre deg selv hva du håper å oppnå ved insourcing. Kostnadbesparelser? Bedre service? Raskere innovasjon? Når du har identifisert dine mål, vurdert dine eksisterende kostnader, service, kvalitet, effektivitet og krav for de ansatte.

Fortsett med å sette spørsmål ved forutsetningene dine og sørg for at de realistiske. Dette arbeidet vil typisk ta et par måneder.

2. Har jeg et solid forretningscase?

Fullfør en detaljert beregning av kosnadene av insourcingen. Virksomheter undervurder ofte tid og krefter involvert med å bringe it tilbake, sier Mathers. Typiske insourcing-utgifter inkludrer datarom, deling av felles eiendeler, applikasjonsmigrering, opplæring og overføringer, nye ansettelser og investeringer i maskin-og programvare.

Juridiske problemstillinger kan være spesielt utfordrene, sier Mathers, som arbeider arbeidsavtaler, vedlikeholdsavtaler og programvarelisenser.

- Kostnader for overføring (for programvarelisenser) er sjokkerende høy, sier Strichman.

Som en generell tommelfingerregel kan planlegge å bruke minst fem til ti prosent (og opp til 25 prosent for komplekse løsninger) av det månedlige outsourcingskostnadene til overgangsutgifter - til du har gått helt over til insourcing.

Beregn også løpende kostnad for internstøtte.

- Igjen, bedrifter undervurderer interne bemannings og kompetansekrav for å administrere driften, sier Mathers.

Det kan være spesielt vanskelig å vurdere interne ferdigheter, kvantifisere de nye ressursene du trenger, og regne ut kostnadene for rekruttering og omplassering av personale. Å skifte ut dyktig "offshore" ansatte er spesielt vanskelig.

3. Hvem vet hva som foregår?

Når et selskap tar en besluting om å outsource, må både kunde og leverandør bringe sammen sine tekniske team for å definere krav. Når du insourcer, er du på egenhånd.

De fleste av dine tekniske eksperter som var med på den opprinnelige outsouring-avtalen, er nå ansatt hos leverandøren. De blir ikke betalt for å utvikle en løsning for deg. Det er ikke det at de prøver å være vanskelige, men de kan rett og slett ikke tilby å hjelpe.

5. Langsiktoghet?

Uansett hvilkine sourcings-strategi du velger, må du vurdere dine fremtige behov, sier Mathers. Prøv å utvikle en fremtidig visjon som gjenspeiler den økonomiske og forretningsmessige forutsentingene slik at du kan vurdere hvilkent alternativ som vil gi mest langsiktige fordeler.

6. Hvor mye av dette er min feil?

Hvis du vurderer insourcing fordi outsourcing ga skuffende resultater, ta en lang, lang titt i speilet.

- Glem aldri at kunden alltid er en del av grunnen til at ting er slik de er, sier Mathers og legger til:

- Med mindre du er ærlig med deg selv og din rolle i nåværende tilstand, risikerer du å bruke mye tid og penger på å få nissen med på lasset.

7. Har jeg innpass til forretningssiden?

Ingen dreper et insourcing-prosjekt raskere enn en lunken motagelse fra sjefene. Få derfor ledelsen involvert tidlig i diskusjonen, og sørg for å vurdere hvilken betydning insourcing vil ha på større prosjekter som er underveis - for å fokusere på brukernes behov.

Denne artikkelen er et utdrag av en større artikkel om temaet i IDG-tidsskriftet CIO Magazine.

Les om:

Enterprise