Tøft for it-Norge i Kina

Tøft for it-Norge i Kina

En gruppe norske bedrifter har vært i Kina for å knytte kontakter i verdens største it-marked. - Ikke enkelt, men masse muligheter, konkluderer Hilde Widerøe Wibe i Abelia.

I april, rett før jordskjelvet, reiste en gruppe nordmenn til Kina. Målet var å etablere kontakter, slik at norske små og mellomstore kunnskapsbedrifter kan profitere på mulighetene i verdens største it-marked. Det er ikke enkelt, og derfor trenger de hjelp. Den hjelpen får de av prosjektet In2China, som støttes av Abelia, Sintef MRB og Innovasjon Norge. Prosjektet gikk over et år, og markedsturen til Kina var en foreløpig avslutning.

- Det var en vellykket tur, vi fikk mye ut av den. Det gjenstår oppfølging av kontaktene. Det var mange gode møter, både med kinesiske selskaper og med andre norske bedrifter som har erfaring på det kinesiske markedet, sier Hilde Widerøe Wibe.

Wibe er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Abelia, og fulgte med på turen nedover. For tre år siden var Wibe også i Kina, den gangen i forbindelse med en BI-studie.

- Det har skjedd veldig mye bare på tre år. Det kinesiske markedet er mer modent, det er mer forståelse for vesten. Nå er det bare å komme nedover, det er masse muligheter, sier hun.

Bagasje

At det i Kina er mer forståelse for vestlig forretningsvirksomhet skyldes blant annet at mange kinesere som bor rundt omkring i verden vender tilbake til hjemlandet. Med seg i bagasjen har de den vestlige kulturen, i tillegg til den kinesiske.

- Kina har blitt veldig attraktivt for kinesere som i lengre tid har bodd utenlands, ofte i sammenheng med høyere utdanning. Det har stor betydning for hvordan landet utvikler seg. Det påvirker både det private næringslivet, og det offentlige. Det gjør landet mer transparent og tilgjengelig for oss, sier Wibe.

Men det virker som nordmenn fremdeles synes at Kina er et skummelt land. I forhold til for eksempel India eller Øst-Europa har Kina langt mindre fokus i den norske it-bransjen.

- Det er helt åpenbart sånn at nordmenn generelt har litt Kina-vegring. Vi behøver bare å se på Sverige for å finne at land som, relativt etter befolkningstall, har mange flere bedrifter inne i Kina. Det gjør dette prosjektet viktig. Det handler ikke om en overfladisk innføring, men er skreddersydd for den enkelte bedrift, sier Wibe.

Kopiering

Dette betyr at de selskapene som reiste ned i april mener alvor. De er Hugin, Fugro Oceanor, Metafokus, Navita systems, Projection Design, Pub Gene og T-Vips.

- Et selskap som Hugin kan bli veldig attraktiv for Kina. Kinesere spiller masse, og elsker å satse penger på børsen. Hugin har systemer for sanntidsoppdatering av informasjon. Det var virkelig interesse for det de driver med, de hadde mange avtaler, sier Wibe.

Et av aspektene vestlige bedrifter må tenke på er at kinesere er flinke til å kopiere. Kommer du med en god ide, vil det utvilsomt være noen som prøver å lage etterlikninger.

- Det er noe du må kalkulere med. Men samtidig er jeg ganske sikker på at hvis du har god teknologi, vil du greie å selge det. Det forutsetter stor innsats av toppledelsen. Man må følge opp, og reise nedover. Etablering i Kina er ikke noe venstrehåndsarbeid, sier Wibe.

Det er nettopp derfor prosjektet ikke er gratis, selv om de tre organisasjonene tar en del av kostnadene. Det er heller ikke noe mål å ha med flere bedrifter hver gang. Man skal være veldig motivert og interessert.

- Jeg tror de som har blitt med vil få mye ut av det. Fra forrige runde har allerede tre selskaper etablert et kontor i Kina. Men går du så langt, må man ha med kinesiske nøkkelpersoner, sier Wibe.

Les om:

Enterprise