Umoe Consulting vil bli stor
Umoe Consluting skal vokse fra 70 til 210 ansatte. Det kan bli tøft.
Store selskaper som IBM og Accenture støvsuger markedet for SAP-kompetanse. Det hindrer ikke Umoe Consulting å ønske seg stor. Selskapet skal vokse til 210 personer i løpet av de to og et halvt neste årene. Nå er de knappe 70 sjeler.
- Det er spesielt innenfor SAP og business intelligence vi vil ansette, sier administrerende direktør Lars Rinnan i Umoe Consulting.
LES OGSÅ: Umoe Consulting ekspanderer
Rinnan kom til Umoe fra konsulentselskapet BRO som i desember i fjor ble kjøpt av Umoe IKT. BRO ble fusjonert med Umoes eget konsulentselskap (tidligere Ulriken Consulting i Bergen). Nå vil Rinnan trekke sammen ressursene fra de to miljøene som var spesialisert på henholdsvis SAP og BI (business inteligence).
- Vi skal bygge opp et SAP-miljø med ekspertise på business intelligence. Det blir vår nisje, sier Rinnan.
En tredobling
Lars Rinnan har fått med Nils-Roe Fjørtoft som ny regiondirektør for Oslo. Fjørtoft har blant annet vært markedsdirektør i SAS Institute.
- Veksten vil spres utover de største byene i Norge, men Oslo blir naturlig nok den største enheten, sier Fjørtoft.
Både Rinnan og Fjørtoft tror det vil være mulig å tredoble både antall ansatte og omsetning innen 2010.
- At vi skal vokse til 210 i 2010 høres kanskje ut som en markedsføringsgreie, men tallet er gjennomtenkt og realistisk. Jeg tipper at halvparten av veksten vil være i Oslo og resten fordelt mellom Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Rinnan.
Gode SAP konsulenter med noen år på baken, tjener opp mot en million kroner i året. Og konsulenter innenfor forretningsanalyse er svært ettertraktet og dyre i drift. Det er en utfordring for konsulentselskapene når timeprisene ikke stiger like mye.
- Den ekspertisen dere ønsker å rekruttere er vel både vanskelig å få tak i og dyr?
- Det er riktig. Vi kommer ikke til å bli lønnsledende, og kommer ikke til å kaste penger etter konsulentene. Men vi kan tilby et faglig interessant miljø for erfarne konsulenter som ønsker å være med å bygge opp et stort konsulenthus. 70 prosent av våre ansatte har mer en 7 års erfaring. Kompetanse tiltrekker seg kompetanse, mener Rinnan.
- Er det aktuelt med oppkjøp for å vokse?
- Ja, det er sannsynlig at en del av tilfanget av nye konsulenter kommer gjennom selskaper vi kjøper, sier Rinnan.
- Hvorfor er det så viktig å vokse?
- Marginene er selvfølgelig også viktige, men vi må bli såpass store at vi kommer på ”short-listen” til store kunder som trenger konsulenthjelp. Det handler om å bli lagt merke til og være stor nok for større prosjekter, sier Rinnan.