Umoe Consulting vil bli stor

Umoe Consulting vil bli stor

Umoe Consluting skal vokse fra 70 til 210 ansatte. Det kan bli tøft.

Store selskaper som IBM og Accenture støvsuger markedet for SAP-kompetanse. Det hindrer ikke Umoe Consulting å ønske seg stor. Selskapet skal vokse til 210 personer i løpet av de to og et halvt neste årene. Nå er de knappe 70 sjeler.

- Det er spesielt innenfor SAP og business intelligence vi vil ansette, sier administrerende direktør Lars Rinnan i Umoe Consulting.

LES OGSÅ: Umoe Consulting ekspanderer

Rinnan kom til Umoe fra konsulentselskapet BRO som i desember i fjor ble kjøpt av Umoe IKT. BRO ble fusjonert med Umoes eget konsulentselskap (tidligere Ulriken Consulting i Bergen). Nå vil Rinnan trekke sammen ressursene fra de to miljøene som var spesialisert på henholdsvis SAP og BI (business inteligence).

- Vi skal bygge opp et SAP-miljø med ekspertise på business intelligence. Det blir vår nisje, sier Rinnan.

En tredobling

Lars Rinnan har fått med Nils-Roe Fjørtoft som ny regiondirektør for Oslo. Fjørtoft har blant annet vært markedsdirektør i SAS Institute.

- Veksten vil spres utover de største byene i Norge, men Oslo blir naturlig nok den største enheten, sier Fjørtoft.

Både Rinnan og Fjørtoft tror det vil være mulig å tredoble både antall ansatte og omsetning innen 2010.

- At vi skal vokse til 210 i 2010 høres kanskje ut som en markedsføringsgreie, men tallet er gjennomtenkt og realistisk. Jeg tipper at halvparten av veksten vil være i Oslo og resten fordelt mellom Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Rinnan.

Gode SAP konsulenter med noen år på baken, tjener opp mot en million kroner i året. Og konsulenter innenfor forretningsanalyse er svært ettertraktet og dyre i drift. Det er en utfordring for konsulentselskapene når timeprisene ikke stiger like mye.

- Den ekspertisen dere ønsker å rekruttere er vel både vanskelig å få tak i og dyr?

- Det er riktig. Vi kommer ikke til å bli lønnsledende, og kommer ikke til å kaste penger etter konsulentene. Men vi kan tilby et faglig interessant miljø for erfarne konsulenter som ønsker å være med å bygge opp et stort konsulenthus. 70 prosent av våre ansatte har mer en 7 års erfaring. Kompetanse tiltrekker seg kompetanse, mener Rinnan.

- Er det aktuelt med oppkjøp for å vokse?

- Ja, det er sannsynlig at en del av tilfanget av nye konsulenter kommer gjennom selskaper vi kjøper, sier Rinnan.

- Hvorfor er det så viktig å vokse?

- Marginene er selvfølgelig også viktige, men vi må bli såpass store at vi kommer på ”short-listen” til store kunder som trenger konsulenthjelp. Det handler om å bli lagt merke til og være stor nok for større prosjekter, sier Rinnan.

Les om:

Enterprise