Unngå urealistiske forventninger

Unngå urealistiske forventninger

IT-SJEFEN: Åse Coward er service manager i Ergogroup. Det betyr at hun følger opp inngåtte avtaler om outsourcing av it.

- Hva er den viktigste utfordringen i jobben din akkurat nå?

- Kravene til leveranse og tilgjenglighet har blitt stadig strengere, og tar mye av tiden. Så er det dette med oppfølging av SLA (service level agreement). Den største utfordringen i hverdagen er først og fremst at vi må levere det kundene har krav på. Vi har tett dialog med kundene og det bidrar til at kundens forventning til oss kan bli møtt. Vi skal ha et kunde/leverandør-forhold, samtidig som vi er partnere i prosjektet.

-Hva foretrekker du, Microsoft eller Linux?

- Det er egentlig opp til våre kunder i forhold. Vi drifter hva de ønsker. Men outsourcingsmessig ser vi hovedsaklig at man velger løsninger fra Microsoft. Noen går også for Linux, men det er ikke mange.

- Outsourcing – plage eller saliggjørende?

- Vi lever jo av outsouricing, så seg synes selvfølgeig det er saliggjørende! Bedrifter kan konsentrere seg om kjernevirksomheter når de lar andre konsentrere seg om it. Kunder bør vite hva de outsourcer, slik at de vet hva de driver med. Da blir forventningene riktige. Avtalene beskriver nøye hva som skal gjøres, men til tross for dette opplever vi at noen kunder styres av forventninger som ikke alltid er realistiske.

- Hva bruker du mest tid på i jobben?

- Jobben går på å følge opp kundene, SLA, kundetilfredshet, økonomi og avtaler som ligger til grunn. Det er hverdagen min.

- Hvordan blir it brukt strategisk hos dere?

- It skal bidra til å understøtte forretningsprosessene. Det er et hjelpemiddel til å dele informasjon og styre forretningskritiske prosesser. Vi har stadig forbedringer internt for å styrke slike prosesser, både systemene som vi drifter og våre egne systemer er i kontinuerlig utvikling.

- Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?

- Da utfordrer jeg Arild Saastad, it-direktør i Bertel O. Steen.

Les om:

Enterprise