- Våre mobiler kom to år for sent

- Våre mobiler kom to år for sent

Slik tror Microsoft-evangelist at selskapet kan ta igjen det tapte.

Den fremtredende Microsoft-utvikleren, Jamie Rodriquez, har vært på besøk i Danmark.

Til danske Computerworld sier han at lanseringen av et skikkelig operativsystem for smarttelefoner hvor apps står i sentrum, kommer to år for sent.

Smarttelefonene, som er små datamaskiner, brer om seg i mobilmarkedet. Det har store spillere som Google og Apple både forstått og bidratt til.

Så langt har ikke den største aktørene på pc-fronten, nemlig Microsoft, fått noen særlig stor bit av kaken.

- Vi er to år for sent ute. Det skal vi være de første til å innrømme. Men nå er vi klare, og kommer til å hente oss inn igjen raskt, sier Jamie Rodriguez.

Høyere gir

Rodriguez er såkalt evangelist for Microsofts nye operativsystem for mobiltelefoner, Windows Phone 7, og har vært i Danmark for å overbevise danske utviklerne om den nye plattformens muligheter.

Han mener Microsoft kan utfordre de eksisterende aktørene i markedet.

- Det som er bra med mobilmarkedet er at folk skifter telefoner ganske ofte, og de er mer tilbøyelig til å prøve et nytt brukergrensesnitt enn på pc-en, mener Rodriguez.

Microsofts mål med Windows Phone 7 er å treffe den moderne brukeren som både er interessert i underholdning og jobb.

Det profesjonelle markedet har da også vært Windows virkelig store styrke med forgjengeren Windows Mobile. Windows Phone 7 er imidlertid laget helt ny fra bunnen av og skiller seg markert fra Windows Mobile.

Dette har blant annet også fått Gartner-analytiker Nick Jones til å kritisere at mulighetene for bedrifter med Windows 7 Phone har blitt færre.

Bredt utvalg

Listen over produsenter av mobiltelefoner som skal bygge telefoner for det nye operativsystemet, er imponerende med store spillere som HTC, Samsung og LG.

Dette betyr at det kommer en lang rekke modeller med Windows Phone 7.

- Vi ønsker å gi brukerne valgfrihet på maskinvarefronten. For eksempel, jeg personlig liker å ha et fysisk tastatur - det får du ikke med Iphone, sier Rodriguez til danske Computerworld.

Telefonene vil imidlertid ligne hverandre siden Microsoft har stilt en rekke krav til spesifikasjoner.

- Det vi har gjort er å sikre at enhetene har kraft til å gi en ensartet brukeropplevelse. Videre er det en stor fordel for utviklere av applikasjoner at de vet hva de skal utvikle for, sier han.

Blant annet skal skjermen være i format 800 x 480 (WVGA), det skal være 256 MB RAM, DirectX 9 for å kjøre spill, og tre knapper for brukergrensesnittet. En start-knapp, søk-knapp og tilbake-knapp.

Fete funksjoner

Smarttelefonene får ganske like maskinvaremessige egenskaper. Men Jamie Rodriguez mener at brukeren kan forvente seg flere spennende egenskaper fra mobilprodusentene.

- For at de skal skille seg, må de komme med noe ekstra. Et fett tastatur, en godt kamera eller stor minnekapasitet, sier Jamie Rodriguez.

Enterprise