Vi kjøper apps for 90 milliarder i år

Vi kjøper apps for 90 milliarder i år

Inntektene for apps-utviklere vil øke med 1000 prosent i løpet av fire år.

Milliardrekordene nås raskt i markedet for mobile applikasjoner. I en ny rapport regner Gartner med at det vil selges mobil-applikasjoner (”apps”) for over femten milliarder dollar i år, rundt 90 milliarder kroner.

Snittinntekten er ikke den helt store, riktignok: Analytikerne regner med 17,7 milliarder nedlastinger totalt. Mer enn fire av fem er gratis-apps.

Voldsom vekst

Veksten er anslått til formidable 117 prosent i nedlastinger fra 2010 til 2011. Inntektsveksten kommer etter hvert. Gartner anslår at veksten i inntekter vil øke med 1000 prosent fra 2010 til 58 milliarder dollar i 2014.

Innen utgangen av 2014 regner Gartner med at totalt 185 milliarder apps er lastet ned siden 2008.

- Det er nok mange som fortsatt lurer på om apps-salget drives av trendnisser, og at dette er et moteblaff som vil gi seg. Det gjør ikke vi. Det er store muligheter for applikasjonsbutikker framover. Utfordringen for apps for mobiler er å sørge for at kundene føler at de får en suveren merverdi i bruk og utseende i forhold til hva en web-apps kan levere. De viktigste konkurransen kommer fra stadig bedre web-tjenester, poengterer Stephanie Baghdassarian, forskingsdirektør i Gartner.

Reklamekanal

Inntektene fra apps er ikke bare fra enhetssalg. Også apps som reklamekanal vil bidra til en jevn inntektsstrøm. Anslaget er at disse inntektene i 2010 var på 5,2 milliarder dollar, rundt 30 milliarder kroner, noe som innebærer en nær tredobling av inntektene i år. Veksten kommer fordi smarttelefon-kundene ser hvilken merverdi de betaler for, og de er i ferd med å få økt tillit til betalingssystemene i applikasjonsbutikkene.

Veksten er sterk i nye applikasjonsbutikker. Android Market, Nokia Ovi Store, Research In Motion App World, Microsoft Marketplace og Samsung Apps så alle sammen vekst i antall nedlastinger i 2010. Inntekstmodellen de fleste butikkene har lagt seg på, er en 70-30 splitt hvor utviklerne får 70 prosent av inntektene. Inntektsandelen for reklame antas å øke fra rundt 16 prosent i 2010 til rundt 33 prosent i 2014.

- Veksten i nedlastinger vil være sterk for nettbrett og tavle-pc-er. Smarttelefonene anslås å holde seg stabil i nedlastinger per enhet, og enhetsveksten antas ikke å være så sterk for disse, påpeker Carolina Milanesi, sjef for forsking hos Gartner.

Enterprise