Vil få med flere på søk

Vil få med flere på søk

Slik lærer du søk fra ekspertene i det nye innovasjonssenteret hos Fast.

Microsoft og Accenture benytter sjansen når søk for alvor er i søkelyset, og oppretter et innovasjonssenter i Norge for søk.

- Dette er som en drøm som blir virkelighet, sa forskningsdirektør Kirsti Kierulf da hun åpnet The Fast Innovation Center tirsdag.

Det er Microsoft, Fast, Accenture og Avanade (felles Accenture/Microsoft-selskap) som står bak senteret, som skal bidra til å styrke kompetanse rundt søk, og skape grobunn for ny utvikling og nye bedrifter.

Målgruppen for senteret er kunder og partnere av de stiftende selskapene, men også studenter som ønsker å lære mer om søketeknologi og skrive oppgaver om det.

Vekstmuligheter

Kierulf ser store muligheter for norske bedrifter til å gjøre forretning på det som følger i kjølvannet av at Microsoft legger sitt hovedsete for bedriftssøk til Norge.

- Jeg så denne muligheten da det ble kjent at Microsoft kjøpte opp Fast. Da foreslo jeg for Nils (Øveraas, red.anm.) at vi måtte lage dette senteret, sa Kierulf.

LES OGSÅ: Norge blir global søkelab

Til stede ved åpningen var også forskningsminister Tora Aasland.

- Det er veldig spennende med det som skjer innen søk. Det er viktig med et fruktbart forhold mellom privat og offentlig, sa hun.

Sjefen for Microsoft International, Jean-Philippe Courtois, var også med på å klippe over snoren.

- Det er en meget høy produktivitet i Norge, og mange land har mye å lære. Det er mye ekspertise her knyttet til søk, og Fast-miljøet er enestående. Det er en spennende mulighet vi har her, sa Courtois.

Senteret har så langt et budsjett på en million dollar, men det er tiltenkt å vokse. Senteret skal både ha fysiske lokaler hos Fast i Oslo, men også virtuelle møteplasser. Selskapene skal bistå inn med ekspertise og kompetanse.

LES OGSÅ: Fast viktig for fremtiden

GLEDER SEG: Teknisk direktør Bjørn Olstad i Fast var tydelig spent på det nye innovasjonssenteret, og fikk ros av forskningsminister Tora Aasland. (Foto: Mats Lillesund)

Selv om senteret vil dele på informasjon om søketeknologi, er ikke Kierulf redd for at selskapene skal miste verdifull informasjon, som kan gå til konkurrentene.

- Jeg har et veldig avslappet forhold til det. Jeg har lært, opp gjennom mine år i it-bransjen, at det lønner seg å gi, og man får noe igjen, sa Kierulf.

Slik får du plass

1. Send en mail til Kirsti Kierulf, kirsti.kierulf (a) accenture.com, eller en av de andre bedriftene.

En hjemmeside skal snart komme opp, hvor det også skal være mulig å melde sin interesse.

2. Send en beskrivelse av problemstilling og beskrivelse av prosjektet.

Deretter vil det normalt følge en mailutvekslingstid, og det blir vurdert opptak.

3. Man får tilordnet en veileder, som er det primære kontaktpunktet. Vedkommende skal jobbe rundt ti timer med hver enkelt deltaker.

STEVE BALLMER I CWTV-INTERVJU: - Google har de dårligste programmene

Enterprise