- Vil gjøre arbeidsdagen lettere

- Vil gjøre arbeidsdagen lettere

Nye Adobe Acrobat XI har blant annet tettere Office-integrasjon

- Adobe fokuserer ikke så mye på nye funksjoner ved denne lanseringen. Det er viktigere å få frem at Acrobat XI vil være med på å gjøre arbeidsdagen lettere for brukerne.

Dette sier Anne Andreasson, som er ansvarlig for Adobes Acrobat-produkter i Norden. I sin tid hos Adobe har hun vært med på i alt åtte Acrobat-lanseringer og har presentert utallige nye funksjoner opp gjennom årene.

- Sløser bort mye arbeidstid

Men nå er det altså Acrobat-familiens samlede evne til å gjøre arbeidsdagen lettere for folk som står i fokus.

- Til tider sløser vi bort halvparten av arbeidstiden vår med å fremskaffe eller gjenskape gammel informasjon, sier Anne Andreasson til PC World.

En undersøkelse gjennomført av analysebyrået IDC i Europa viser at kunnskapsarbeidere ukentlig sløser bort mer enn 11 timer effektiv arbeidstid på dokumenthåndtering.

- Dersom man kun løste halvparten av effektivitetsutfordringene, så ville man likevel kunne ansatte nærmere 100 nye medarbeidere eller kutte kostnader tilsvarende over 50 millioner kroner, sier Anne Andreasson.

Tettere Office-integrasjon

Blant nyhetene i versjon 11 av Acrobat-familien er tettere integrasjon mot Microsofts Office-produkter.

For eksempel er det innebygde presentasjonsverktøyet fra Acrobat X blitt betydelig forbedret i Acrobat XI, og presentasjoner man utvikler i Acrobat kan lagres direkte som Microsoft PowerPoint-dokumenter.

Man kan også lagre dokumenter som Word- og Excel-filer.

Ifølge Adobes presseansvarlige i Norden, Jes Schyum, er PDF-programvare den mest brukte programvaren i verden nest etter Microsofts Office-programmer.

Redigeringsmulighetene i nye Acrobat er forbedret kraftig, slik at man nå har full tekstbehandlingsfunksjon med søkemuligheter. Det skal være svært enkelt å endre tidligere Acrobat-dokumenter, ifølge Adobe.

Samarbeid og sikkerhet

I utviklingen av den nye versjonen har Adobe særlig lagt vekt på samarbeidsløsninger og økt sikkerhet.

- Dårlig kode i en PDF-melding kan ikke overføres til pc-en, takket være vår bruk av «sandboxing»-teknologi, sier Anne Andreasson.

Hun påpeker også at Adobe nå endrer sine oppdateringsrutiner. I stedet for utallige små oppdateringer kommer det nå nøye planlagte større oppdateringer, noe som både bidrar til økt sikkerhet og færre avbrudd i arbeidet.

Acrobat XI-utgaven skal dessuten være preget av omfattende tilpassing til mobile enheter, ikke minst på brukergrensesnitt-siden.

I tillegg følger også Adobe opp trenden om økt bruk av skytjenester. Blant annet lanserer Adobe en skytjeneste kalt EchoSign, som skal gjøre det enkelt å signere PDF-filer. Denne tjenesten kommer imidlertid ikke i Norden foreløpig.

En annen skytjeneste er FormsCentral, som gir nye muligheter for å opprette skjemaer, samle inn data og lage analyser.

Gode nyheter for Mac-brukere

For Mac-brukere har den nye versjonen flere gode nyheter i form av funksjoner som tidligere bare var tilgjengelige i Windows-versjonen.

Dette gjelder for eksempel muligheten til å konvertere Microsoft Office-filer til PDF.

Dessuten får Mac-brukere nå tilgang til Sharepoint-lagrede filer, ifølge Cap & Design, som utgis av IDG i Sverige.

I tillegg er det kommet flere funksjoner som bare finnes i Mac-versjonen, blant annet muligheten til å gjøre PDF-dokumenter direkte fra skjermdumper.

Prisene

Acrobat XI kommer i to utgaver, Acrobat XI Standard og Acrobat XI Pro, som begge kan kjøpes gjennom autoriserte Adobe-forhandlere eller i Adobe Store fra 15. oktober.

Acrobat XI standard koster 3488 kroner inklusive mva., eller 1650 kroner som oppgradering fra tidligere versjoner.

Acrobat XI Pro koster 5612 kroner, og en oppgradering fra tidligere versjoner koster 2400 kroner.

Det gjelder egne priser for utdannelsesinstitusjoner.

Les om:

Enterprise