Vizio tar opp kampen med Apple

Vizio tar opp kampen med Apple

Design er blitt en differensiator for pc-er også i Windows-verdenen.

Vizio er mest kjent for sine HDTV-er i Nord-Amerika, og har i det siste også gjort et lite inntog i nettbrettmarkedet.

Noe overraskende viser det seg nå at selskapet vil gjøre et fremstøt i pc-markedet, og da spesielt rettet mot alt-i-ett-systemer samt superlette ULV-bærbare.

Vi snakker selvfølgelig Windows-baserte maskiner - i et markedet der konkurransen er beinhard og mange sliter med løvtynne marginer.

Så hvordan skal Vizio takle et for dem ukjent marked? De ser til Apple, og ønsker å satse på design. Også satsningsområdet er som sider revet ut av Apples forretningsplan - Apple gjør det skarpt med sine iMac-totalløsninger i USA og også deres ultrabærbare MacBook Air-maskiner er en stor suksess. På sikt antas det at denne serien vil overta for dagens Pro-modeller.

Ser man på designen, har nok Vizio skult til Apple, samtidig som de forsøker å gjøre disse nykommerene til sine egne. Så det er interessant å se at design med tiden har blitt en differensiator i markedet for personlige datamaskiner også i Windows-verdenen. Det gjenstår å se hva produktene kan holde når det gjelder byggkvalitet, som hos Apple nærmest er uovertruffen.

Fra tv til pc - eller omvendt?

Det mest interessante er kanskje likevel at en tv-produsent hopper over gjerdet - parallelt med at det ryktes at Apple selv er i ferd med å lansere en egen iTV. Det sier noe om hvor viktig tv-en og dens tilbakelente opplevelse fremdeles er - samtidig som mange er desperate etter å oppfinne dette markedet på nytt i en multimedial tidsalder.

Dagens tv-produsenter har i liten grad evnet dette, men det virker som om apprevolusjonen nå også har kommet til stuen og at vi som forbrukere kan se frem til en spennende fremtid hva gjelder innhold av ulikt slag som serveres gjennom tv-ruten - gjerne i kombinasjon med mobil, nettbrett eller bærbar.

Se flere bilder hos The Verge.

Enterprise