Vokser seg ut av appen

Vokser seg ut av appen

Facebook blir for stort for én app, og vil flytte flere av funksjonene ut i egne apper.

Det kan nok være flere grunner til at Facebook nå legger om app-strategien sin. Ett element er at det rett og slett begynner å bli for mange funksjoner og tjenester til at appen blir enkel å bruke, en annen kan være et ønske om å kapre enda flere brukere.

Selskapet har allerede flyttet ut meldingsfunksjonen i en egen miniapp på iOS og Android, og nå ser det ut til at enda flere funksjoner flyttes ut fra hovedappen "blue app", til mindre og mer målrettede apper.

Håpet er at Facebook i årene som kommer skal bli mer enn bare Facebook, og med flere av oppkjøpene og endringene de har gjort den siste tiden, legger de til rette for å bli et stort og mer mangfoldig teknologiselskap, mer enn bare en leverandør av nettjenester.

Vi bli teknologigigant

Eller som Facebooks nestleder for infrastruktur, Jay Parikh, sa det på en MIT-samling, må Facebook bli "et av de største teknologiselskapene i verden".

Facebook har allerede flere milliarder registrerte brukere, og over 1,3 milliarder brukere som er innom hver måned. Over halvparten av brukerne logger seg på Facebook via mobil eller nettbrett. Håpet er å lokke enda flere bruker inn i Facebook-systemet via mer spesialiserte apper.

Strategien innebærer også at Facebook vil fortsette satsingen på å bygge egne datasentre, slik de har gjort siden 2010, kombinert med satsinger som for eksempel Internet.org, som har som mål å gi tilgang til Internett i utviklingsland.

Ifølge Parikh vil selskapet også tilby et bredere spekter av apper og funksjoner, og på den måten dekke brukernes behov på en bedre måte, uansett hva de vil gjøre, og hvor de vil gjøre det. En del av denne strategien har vi allerede sett satt ut i livet, med blant annet oppkjøpet av Instagram og WhatsApp.

Oppkjøp er imidlertid ikke nok, og Facebook jobber kontinuerlig med nye apper og funksjoner via Facebook Creative Labs, som så langt blant annet har gitt oss nyhetsappen Paper til iOS.

Prøver stadig nye ting

- Dere vil se en rekke nye apper i tiden som kommer. Vi bruker det for å kunne prøve ut alksens nye ideer, sa Parikh videre.

Nyhetene som dukker opp fra Creative Labs vil kunne komme i form av både nye apper, eller som delfunksjoner i selve Facebook, eller begge deler.

Med oppkjøpet av VR-selskapet (virtual reality) Occulus VR tidligere i år, kan det også se ut til at Facebook i fremtiden vil prøve ut forskjellige varianter av sosiale nettverksfunksjonaliteter i virtuelle verdener.

- Kanskje vil brukerne kunne besøke steder virtuelt, gå på legebesøk, være en del av sportsbegivenheter, eller rett og slett spille spill med venner, forklarte Parikh om planene for Occulus Rift-teknologien.

Halvsmart sortering

Ved siden av å begrense mengden funksjoner i selve Facebook, for å ikke slite brukerne ut, jobber Facebook mye med å sortere innholdet venner og fan-siden deler - noe du sikkert har lagt merke til om du har brukt Facebook en stund.

- Det er rett og slett begrenset med plass. En typisk Facebook-brukers nyhetsstrøm kan det fort dukke opp 1 500 til 2 000 oppdateringer hver dag, og for mer aktive brukere kan det være snakk om opp mot 20 000 oppdateringer. Vi jobber stadig med å forbedre sorteringen av innhold, slik at det blir mest mulig effektivt for brukerne, forklarte Parikh.

Selskapet bruker blant annet en kombinasjon av halvsmarte, automatiserte funksjoner og tilbakemeldinger fra brukerne for å sortere innhold, og hvordan innholdet vises.

I fremtiden ønsker selskapet å forbedre dette ytterligere blant annet ved å analysere brukerdataene grundigere, og ved å bruke ansiktsgjenkjenning. Enn så lenge er de mest avanserte sorteringsfunksjonene på et tidlig forsøksstadie, og en av problemstillingene dreier seg blant annet om hvilke etiske retningslinjer selskapet skal legge seg på. Heldigvis kunne Parikh berolige tilhørerne med at maskiner som vet alt om alle og satellitter ikke var en del av planene.

- Vi er fortsatt ikke i nærheten av noe som SkyNet, avsluttet Parikh.

Les om:

Enterprise