Yahoo og Microsoft endelig enige

Yahoo og Microsoft endelig enige

Bing-søk i Yahoo, og Yahoo-annonser i Bing tidlig neste år.

Etter nærmere halvannet år med diskusjoner, ble endelig Microsoft og Yahoo enige om å samarbeide i juli.

Bing-søketeknologien, som norske Fast er med på å utvikle, skulle inn i Yahoo. Og Yahoos annonsesystem skulle inn i Bing.

Avtalen skulle bli ferdig i løpet av oktober, men det har ikke skjedd.

Yahoo sier nå i en pressemelding at avtalen endelig er i orden.

- Yahoo og Microsoft er glade for den brede støtten vi har fått fra nøkkelspillere, sier selskapene i meldingen.

Selv om avtalen er underskrevet, vil ikke alt falle på plass riktig ennå. Først tidlig 2010 kan transaksjonen tre i kraft.

Om ikke amerikanske konkurransemyndigheter finner ut at samarbeidet skader markedet, vel og merke. Det kan fortsatt skje.

Det uttalte målet for samarbeidet, er å nærme seg Google som har nærmere 70 prosent av søke- og annonsemarkedet. Microsoft og Yahoo har til sammen mesteparten av de resterende 30 prosentene.

Enterprise