- Epost-frimerker kommer også til Norge

- Epost-frimerker kommer også til Norge

Vi vil ikke ha gebyr på epost. Men hvis du er fast bestemt på at en epostmelding skal nå motpartens tv, for eksempel midt i en OL-sending, må du i fremtiden trolig betale for å flagge meldingen.

To amerikanske internettgiganter, AOL og Yahoo, er nær en løsning der det kan betales for en slags rekommandert epost. Sendte dokumenter vil dermed være bedre sikret motl å komme på avveie, mener selskapene.

 Ideen er internasjonalt mottatt med stor skepsis, ikke minst av forbrukerne til de to selskapene selv. Det virker som AOL og Yahoo er mest opptatt av å tjene penger, ikke å tjene forbrukere.

- Jeg liker ikke denne ordningen her, den sikrer ikke sluttbrukere mot å få for mye epost. Det kan faktisk skaffe flere et alibi for å markedsføre seg. Epost-markedsføring blir bare viktigere, og slik AOL og Yahoo fremstiller det vil det ikke bli mindre av det, sier salgs- og markedsdirektør Jan Kristensen i UPC til Computerworld.no

Ukjent problemstilling

UPC har sett på konseptet, men jobber ikke med en betalingsløsning på epost for sine kunder. Heller ikke Telenor jobber med dette.

 - Dette er en noenlunde ukjent problemstilling for oss, vi får ikke inntrykket at dette har vært et spesifikt ønske for norske brukere, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til Computerworld.no

Men han utelukker ikke at Telenor vil følge etter hvis trenden utvikler seg i retningen av betalt epost.

- Når det kommer nye løsninger og ny teknologi kan det hende folk fatter interesse for dette her. Klart vi vil se på det mer hvis det blir slik, sier Lessum.

Meldingstransaksjon

Å snakke om frimerker på epost er en noenlunde forvirrende. De færreste tror at vanlig epost vil bli portobelagt med det første. Få epostmeldinger kommer på avveie, og svarbekreftelser ligger i mange epostprogrammer, eller det finnes andre lønsinger for det.

Problemene oppstår ved forsending av store filer, følsom informasjon eller epost med juridisk bindende informasjon.

- I Posten jobber vi med et stort prosjekt for meldingstransaksjon, noe som vi vil ha i drift i 2007. Men vi kaller ikke dette en gang epost, du må heller tenke på efaktura, sier prosjektleder for produktutvikling i Posten, Rune Larsen, til Computerworld.no.

Elektroniske frimerker på vanlig epost har Posten hatt som tjeneste, men den ble lagt ned etter at interessen var altfor laber.

- Ja, det har vi prøvd tidligere, men tjenesten har vi sluttet med, sier Larsen.

Middel mot spam

Argumentet til AOL og Yahoo om å sikre at eposten kommer frem, har de norske aktørene liten tro på. Verken Posten, Telenor eller UPC får mange klager på epost-feil.

Viktigere er at en eventuell betalingsløsning kan flagge eposter på riktig måte, og dermed gir forbrukerne en lettere hverdag når det gjelder å holde oversikten over stadig økende epostmengden.

- Vi må ikke tenke epost hele tiden, vi går til et system hvor vi gjennom triple play får såkalt unified messaging. Dette betyr at vi kan få samme meldingene på pc, digital tv, telefon, mobil, som epost eller lynmelding. Da er flagging veldig viktig, sier Kristensen.

Tenk på hva skjer hvis du for eksempel får meldingene på tv mens du ser på OL. Under innspurten på stafetten vil du ikke ha en spam- eller jobbmelding som forstyrrer oppmerksomheten. Men det kan være hyggelig å få inn noe fra en venn som ser på det samme.

- Korrekt flagging av disse meldingene som en slags verifisering vil være nødvendig. I denne sammenhengen tror jeg på ar folk vil betale for en slags "rekommandert" epost. Det har jeg veldig tro på, sier Kristensen.