Epost spiser ikke sms

Epost spiser ikke sms

Bransjen frykter ikke at sms-inntektene vil falle på grunn av økt bruk av epost på mobilen.
MONACO:-- Mobil epost kommer til å bli den applikasjonen som virkelig vil sette ny fart i mobilbruken. Dette er den neste killer-applikasjonen etter tale, sier Mauri Niininen. Han er leder for Nokia´s mobile løsninger for bedriftsmarkedet.

Epost har vært tilgjengelig på mobilen i flere år for de spesielt interesserte, men skal vi tro Nokia og partnerne vil 2005 være året vi opplever at vi lett får tilgang til eposten vår fra mobiltelefonen.

Tall fra Nokia viser at det foreløpig er kun 3 millioner som leser epost på mobilen fast, men Niininen tror dette tallet øke til over 30 millioner brukere i løpet av få år.

Erstatter

De mest optimistiske, som har klokkertro på dette, spår dyptpløyende endringer:

-- For de yngre er dette helt perfekt. Epost er mye billigere enn overtaksert sms, sier administrerende direktør Paul Hedman i Smartner.

De leverer epost-løsninger til blant annet enkelte smarttelefoner fra Nokia. Poenget er at du må betale en fast pris på tekstmeldingen ) i noen tilfeller opp til en krone. Du slipper med noen få øre når du sender epost fra mobilen. For her betaler du nemlig bare for datatrafikken over gprs.

Det store spørsmålet er om mobiloperatørenes gullgruve ) sms ) blir truet av epost.

-- Jeg tror ikke det. Epost på mobilen har vært tilgjengelig lenge. Vi vil tilby det kunden vil ha. Når kundene vil ha enkel epost på mobilen, så støtter vi det. Det er jo den veien det går uansett, sier Esben Thuman Jensen i Telenor.

Mindre pc

-- SMS har levd sitt liv og fortsetter med det. Epost har kommet i tillegg. Jeg tror nok at man flytter mer av epostbruken fra pc over til mobil, legger Thuman Jensen til.

Han får støtte av teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom. Han understreker tekstmeldingenes fortreffelighet.

-- Det er ingen som har vist at det er kannibalisme mellom epost og sms. Epost har en litt mer offisiell tone, mens tekstmeldinger er nesten som vi snakker til hverandre, sier han.

Aarønæs oppsummerer spørsmålet om hvorfor operatørene ikke har vært tidligere ute med å vise til at det har vært lav konkurranse, kombinert med at det har vært relativt lav brukervennlighet på de tilgjengelige epostløsningene. I tilegg har de heller ikke vært spesielt billige eller kjappe.