Epson saksøkes for blekkfusk

En gruppe forbrukere har saksøkt skriverselskapet Epson for bevisst å manipulere skrivere for å øke salget av blekkpatroner.
Etter hvert som skrivere har sunket dramatisk i pris, har det blitt stadig viktigere for skriverprodusentene å selge mest mulig blekk. Men skriverprisene har rast, er blekkpatronene blitt uforholdsmessig dyre.

En gruppe forbrukere i Texas mener å kunne dokumentere at Epson, en av de ledende produsentene, bevisst lurer sine kunder for å øke blekksalget. I et søksmål anlagt i Texas fredag hevder de at enkelte modeller av Epsons blekkpatroner gjør at skriveren ikke kan brukes, selv om det er betydelige mengder blekk igjen, melder IDGs nyhetsbyrå.

Saksøkerne i Jefferson County ber om at dommeren beordrer Epson til å meddele kunder at patroner fortsatt kan brukes, selv når Epson-utstyr opplyser at de er tomme, og at kunder som kaster de brukbare patronene, kan få kompensasjon.

Advokatfirmaet Harnes Keller LLP, i New York, anla i august liknende søksmål i California og New York. Ingen av sakene er ennå prøvd i rettsapparatet. Epson har avvist å kommentere søksmålene utover å kalle dem "grunnløse".

Brikke stanser skriveren

Problemet med Epsons blekkpatroner ligger i at de utstyrt med en Intellidge mikrobrikke, hevder Harnes Keller. Intellidge-brikkene signaliserer at Epson-skriverne skal ha ny blekkpatron, og gjør at de ikke virker før blekkpatronene er erstattet.

Saksøkerne hevder at det er rikelig med blekk igjen når brikken signaliserer patronskifte. Epson bryter dermed kontrakten med sine kunder, siden de har krav på å bruke alt blekket i patronene, mener de.

Ifølge dokumentasjon som følger søksmålet, inneholder patronene opptil 38 prosent anvendbart blekk, etter at Intellidge-brikkene har deaktivert dem. Følgelig må kundene kjøpe nye blekkpatroner før det egentlig er nødvendig, og de betaler for blekk de aldri får bruke, hevdes det i søksmålet.

Men ifølge Epson skal det være igjen en reserve av blekk i patronene etter at de har utløpt, for å hindre at det oppstår skade på skriverhodet som følge av at patronen er tørr.

Advokatene ber om såkalt "class action"-status for søksmålet. Det innebærer at de får representere enhver kjøper av Epson blekkpatroner utstyrt med en Intellidge-brikke.