Et glass juice og trådløst nett, takk

Et glass juice og trådløst nett, takk

SK937, KØBENHAVN-SEATTLE: Med trådløst internett ombord er flyturen ikke lenger en fredelig oase. Men brukt riktig er SAS Net Access en bra tjeneste. Computerworld var med på den første regulære "trådløs-flyvningen".
SK937: Når fest setebelte-skiltet slukker er det bare å kaste seg over pc-en. Det er slutt på å lene seg tilbake, ta en dobbel whisky og filosofere over livet. Med trådløst internett blir flyturen nesten som å være på kontoret. Fint for arbeidsgiver, men ikke nødvendigvis optimalt for alle oss som setter pris på å være "disconnected" noen timer en gang i blant.

Det kalles visst framskritt. Og det er selvsagt frivillig å skru på pc-en. Men skal du følge utviklingen er det som sagt bare å fyre opp pc-en, jo før jo heller.

SAS Net Access, levert av selskapet Connexion by Boeing (CBB), er en bra tjeneste. Og på lange turer er det jo tid til både jobb og avslapning. Dessuten kan jo internettforbindelsen brukes til mye annet enn jobb. Tasteprate med venner, for eksempel. Så det er ingen grunn til å klage.

Fra mars neste år blir alle SAS sine interkontinentale ruter trådløse. Computerworld var med på den første regulære "trådløs-flyvningen" fra København til Seattle og vet hva du har i vente.

30 dollar

Nett-leseren leder meg rett til innloggingssiden, på samme måten som i andre offentlige trådløs-soner. Men hos SAS, eller rettere sak CBBs startside, gjelder det å holde tungen rett i munnen. For å kunne "Sign in" må jeg nemlig først ha foretatt en "Sign up".

På godt norsk: før du kan logge inn må du registrere deg som kunde hos CBB. Skal du ut å reise kan denne registreringen med fordel gjøres på forhånd. Adressen er

www.connexionbyboeing.com. Foreløpig må de fleste legge inn et kredittkort-nummer i profilen. Men med tiden vil roamingavtaler med andre operatører føre til at betalingen skjer over mobil- eller bredbåndsregningen. Når registreringen er unnagjort er det bare å logge inn (sign in) med brukernavn og passord, også det kjent fra landjorden. Kontakt med CBBs servere på bakken opprettes raskt og smertefritt. Og gebyret, 30 dollar for én flytur, er helt akseptabelt.

Vel inne på det trådløse nettet surfer jeg i trygg forvisning om at forbindelsen er kryptert og sikret etter alle kunstens regler.

Eksemplarisk

På tirsdagens flytur var det vanskelig å komme noe særlig over 100 kilobit per sekund ned-link, altså til meg. Men det skal sies at et ti-talls journalister og folk fra SAS og Boeing Connexion var over gjennomsnittet ivrige etter å teste forbindelsen til omverdenen. Vanligvis bør en kunne forvente hastigheter opp mot et par hundre kilobit per sekund.

Til tross for at alle passasjerene må dele på fem megabit per sekund inn til flyet og en megabit ut, går det fint å få utført alle vanlige oppgaver. Det betyr at nedlasting av epost, utveksling av øyeblikksmeldinger (IM) og surfing på vanlige nettsider går fint. Selv Lotus Notes, som ikke er kjent for å spare på båndbredden, oppførte seg eksemplarisk.

Det mest problematiske jeg var borti var faktisk Netcoms Mother-sider. Ombord på fly, uten mobiltelefon, er det å sende tekstmeldinger via internett en attraktiv tjeneste. Men av en eller annen grunn var Mother-sidene vanskelige å få lastet. Én tekstmelding gikk greit, etterpå var det slutt.

Treigt gikk det også da Microsoft tydeligvis fant ut at tiden var inne for å sende ut en Windows-oppdateringen akkurat i det flyet passerer New Foundland. Kunne de ikke ventet til jeg kom "hjem" til Seattle?

Ikke for det, nedlastingen gikk greit. Men den forsinket all annen trafikk inn til pc-en. Heldigvis lover CBB å øke båndbredden i satellittene dersom den enkelt bruker for for lav hastighet.

Ip-telefon

Ifølge SAS og

CBB skal det gå fint å kjøre både ip-telefoni og å bruke web-kamera over det trådløse nettet ombord. Jeg fikk bare testet ip-telefoni (Skype) via en Qtek-smarttelefon med innebygget wlan. Det fungerte utmerket, selv om satellitt-forbindelsen gir en del forsinkelse. Lyden var helt på høyde med en vanlig mobilsamtale. Det er derimot grunn til å advare mot å tro at det trådløse nettet på flyet skal gi samme opplevelse som hjemme eller på jobben. Med en båndbredde som tilsvarer en dobbel isdn-linje, eller i underkant av hundre kilobit per sekund, tok alt lengre tid enn jeg er vant til.

Dagsrevy og værmelding i ti tusen meters høyde over Grønland er likevel en fascinerende opplevelse, til tross for hakking og pauser for å fylle opp bufferet. Men i perioder er kvaliteten på lyd og bilde helt akseptabel.

Den foreløpige konklusjonen, før flyet lander, er at SAS og CBB har gjort en god jobb for å stable på beina en attraktiv tjeneste. Telefoni via satellitt ble en flopp for flyselskapene. Sannsynlig kommer trådløst nett ombord til å gjøre større suksess.

Som den erfarne purseren ombord sier.

-- Jeg merker at vi har fått en ny generasjon flyreisende. Det spennende blir å se hvordan de eldre som bare vil synke ned i setet, reagerer.