GODT I GANG: Jørn Levi Østby har rukket å rekruttere 98 forhandlere i løpet av Sec Datacoms første 11 måneder i Norge. (Foto: Sec Datacom)

GODT I GANG: Jørn Levi Østby har rukket å rekruttere 98 forhandlere i løpet av Sec Datacoms første 11 måneder i Norge. (Foto: Sec Datacom)

Ny og ambisiøs sikkerhetsdistributør

Sec Datacom i Norge trekker på kompetanse og innarbeidete produsenter fra resten av det nordiske konsernet.

Sec Datacom startet opp i Norge i desember 2015 som en del av det danske Sec DataCom-konsernet. De er allerede godt etablert i Sverige og er i ferd med å etablere seg i Finland.

– Selv om vi er få ansatte, er vi del av en organisasjon som teller 65 medarbeidere totalt.  Vi har mye kompetanse tilgjengelig på tvers av landegrensene og henter ressurser etter behov fra hovedkontoret i Danmark og fra Sverige, sier daglig leder Jørn Levi Østby. Han er en av tre ansatte i de nyetablerte kontorene i Drammen og fungerer foreløpig mest som en salgssjef. I tillegg til Østby består staben av enda en salgsorientert stilling og en systemingeniør.

Østby karakteriserer Sec Datacom som en kompetanseorientert distributør med tre bein å stå på – it-sikkerhet, kommunikasjon og backup/lagring.  De har den samme profilen i alle de nordiske landene.

– I tillegg til gode produkter, tilbyr vi også presalessupport og kan delta med løsningsdesign alt etter behov, sier Østby videre.

98 forhandlere på 11 måneder

Den nye distributøren henvender seg i utgangspunktet til alle typer forhandlere, systemintegratorer og msp’er i alle størrelser, men jobber spesielt mye mot Microsoft-verdenen, Office 365 og Azure. Etter de første 11 månedene har de rekruttert 98 unike forhandlere, forteller han.

– Dere har valgt et område med tøff konkurranse…

– Ja, det stemmer, men vi har med oss gode produsenter som Sec Datacom har representert i Sverige og Danmark over tid. Vi har kompetanse på produktene og kjenner produsentene godt. Et par av oss har dessuten jobbet i distribusjon lenge, så vi har et kontaktnett også, sier Østby. Han har selv bakgrunn fra Euroline som la inn årene i fjor.

Ambisjonene for konsernet er å vokse i Norge og etablere seg på samme måte som i Sverige og Danmark. Det inngår i oppbygging av en nordisk organisasjon.

– Etter 11 måneder føler vi at vi har hatt bra start, kommet godt i gang og fått en dialog med mange kunder. Kort sagt er vi fornøyd med det første året, avslutter Østby.

 

Hete tips eller it-nyheter? Send en mail til ITBransjen@cw.no.