VEKSTAMBISJONER: Andreas Lind i Visual Art vil ta en jafs av det norske markedet. (Foto: Visual Art)

VEKSTAMBISJONER: Andreas Lind i Visual Art vil ta en jafs av det norske markedet. (Foto: Visual Art)

Svensker vil sloss om reklameskjermene

Svenske Visual Art har som mål å bli ledende på det norske digital signage-markedet i løpet av tre år.

– Visual Art er i dag ledende i Sverige innenfor digital signage og digital out of home, og vi har Sveriges største digitale nettverk, sier administrerende direktør Andreas Lind.

Digital signage definerer Lind som plassbasert relevant kommunikasjon som løfter forretningsvirksomheten til et nytt nivå. Digital out of home går stort sett på det samme, men handler om reklame på digitale skilt utenfor virksomheten.

Selskapet startet opp allerede i 1997 som en leverandør av innhold til digitale skjermer, forteller Lind videre. Virkelig vind i seilene fikk de fra 2006.

­–  Vi fikk kontroll over kommunikasjon, fikk bevegelige bilder og kunne legge inn følelser.  I tillegg kan vi gjøre budskapet relevant utfra plassen og tilpasse det til lokasjonen, sier Lind.

Relevant på stedet

– Både Sverige og Norge er langstrakte land, og hva som skal kommuniseres kan variere om et utsalg i en kjede befinner seg i syd eller langt i nord. Vi har utviklet programvare som gjør det mulig å være relevant på stedet. Ved hjelp av big data kan vi for eksempel tilpasse en kampanje etter hvordan pollenstatus er på stedet, eller et tilbud etter hvordan været er der butikken ligger.

Lind trekker fram kunden McDonalds som eksempel. Digital signage-systemet deres er blant annet knyttet til kassesystemet og inneholder «triggers». Det er viktig at omsetningen går kjapt og uten flaskehalser. Måler systemet at det går for lang tid mellom ekspederingene, er det et tegn på kødannelse foran kassene. Da vil systemet automatisk trigges og begrense valgmulighetene i menyene, slik at kundene bruker mindre tid på å bestemme seg foran disken.

Både skjermene i butikkene og utendørs kan knyttes til forskjellige interne systemer som kunden måtte ha, i tillegg til internett og andre eksterne datakilder. Bevegelighet er et sentralt element. Lind viser til undersøkelser som konkluderer med at 50 prosent av de potensielle kundene blir fanget opp og ser mer nøye når noe beveger seg.

Ambisiøse vekstmål

Oppstarten i Norge skjedde første mars. Foreløpig styres norgeskontoret fra Stockholm og drives av svenske medarbeidere. På spørsmålet om hvem som skal lede den norske satsingen svarer Lind at de ikke har noen norsk leder i sikte, men at de alltid er på jakt etter medarbeidere.

I Sverige hadde Visual Art en omsetning på 230 millioner svenske kroner siste omsetningsår, som gikk fra 1. juli til 30. juni.

– I år ligger vi også an til å nå målene våre med en årlig vekst på 30 prosent, sier Lind.

I tillegg til satsingen i Norge har selskapet nylig etablert seg i Danmark, Nord-Tyskland, New York og i Chicago.

Vi spør Lind om på hvilket område han vil bli markedsleder, siden digital signage omfatter alt fra de fysiske skjermene til kommunikasjon, innhold og reklame.

– Vi kunne jo måle på antall skjermer eller antall lisenser, men hva vi leverer er jo avhengig av hva kundene vil ha av oss og hva de bidrar med selv, sier Lind, som konkluderer med at størrelsen på omsetningen må være målet. Den største konkurrenten han skal møte her hjemme på berget er ProntoTV, som har vært i det norske markedet siden 1999.