Etableringsgebyret for bredbånd står for fall

Etableringsgebyret for bredbånd står for fall

Etableringsgebyrer skremmer kundene fra å bytte bredbåndsleverandør. Det kan det bli slutt på.

Telia i Sverige tilbyr abonnement fra 199 svenske kroner per måned. Etableringsgebyr og modem får du på kjøpet. I Nederland betaler KPN også modemet, etableringsgebyret og gir deg i tillegg en måned gratis abonnement. I mange land er kampen om eksisterende kundene kommet godt i gang, med en lav terskel for kunder å bytte bredbåndsleverandør.

I Norge har denne kampen så smått begynt. De fleste leverandører opererer med et etableringsgebyr rundt 500 kroner. I tillegg kommer anskaffelse av et modem og kanskje kostnader til en montør. Det koster det fort 1500 kroner, eller mer. Det kan bli dyrt å bytte når du ønsker en annen leverandør etter en håpløs opplevelse med kundeservice.

- Vi har ingen planer om å fjerne etableringsgebyrene. Men det er en riktig observasjon at flere tilbyr gratis etablering i kampanjer, sier Atle Lessum i Telenor til Computerworld.no.

Flere kampanjer

I det siste har både UPC, Nextgentel og Telenor kjørt kampanjer uten etableringsgebyr. Trenden peker på at dette kan bli vanlig også i Norge.

- Vi har registrert at etableringsgebyret i andre land er fjernet, sier Lessum.

Han utelukker ikke at situasjonen på det norske markedet kan bli lik. Også UPC kjører gratis overgangskampanjer mot kundene.

- Vi  har akkurat avsluttet en seks ukers-periode med tilbud om abonnement uten etableringsgebyr. På dyrere abonnementer med høy hastighet tror jeg konkurransen vil være tøffere. På de billige og vanlige abonnementer må vi ha en gebyr for å dekke kostnadene, sier UPCs kommunikasjonssjef Jan Kristensen til Computerworld.no.

Gratis inngangsbillett

Å bytte mobilabonnement er gratis, og også bankene og forsikringsselskapene satser mer og mer på gratis inngangsbillett. For å snappe opp kunder fra andre leverandører er en lav terskel nødvendig.

- Dette gleder reelle kostnader. Vi har ingen planer å kutte ut etableringsgebyret, men vi kommer nok til å kjøre kampanjer, sier Anders Aagesen i Catch/Bluecom.

- Når det gjelder banktjenester eller mobilabonnement handler det om innholdstjenester som enkelt kan byttes. Rent teknisk er bredbåndleverandører avhengig av at modemet fungerer og er sikkert. Dette medfører ekstrakostnader, sier Christian Nøkleby i Post- Teletilsynet til Computerword.no.

Ifølge Nøkleby har markedet vært mer opptatt av de nye kundene enn å kapre kunder fra hverandre.

Hvis kundene ønsker det

- Jeg tror det er en riktig observasjon. Etableringsgebyret kan fort forsvinne fordi vi er mer opptatt av kundemassen hos konkurrentene. Hvis bredbåndsmarkedet blir mer mettet vil vi se at tilbudene til kundene blir bedre, sier Lessum i Telenor.

Ifølge Lessum er bredbåndsmarkedet fremdeles i en oppbygningsfase, med mange tilbydere som alle tjener penger. Marginene er ikke presset ennå, og det medfører at konkurransen om kundene ikke er like tøff som i andre land.

Lessum følger med prismodellene i andre land.

- Vi ser på det internasjonale markedet, og på de tilbudene våre konkurrenter i Norge tilbyr. Vi ser på hva kundene ønsker. Hvis mange ønsker å bytte abonnement, vil vi kjøre flere kampanjer på en gratis inngangsbillett. Men vi ser også på helheten i tilbudene, med hastighet, sikkerhet og innhold, sier Lessum.