Etterlyser mer aktive innholdsleverandører

Etterlyser mer aktive innholdsleverandører

GOLSFJELLET: Symbian-direktør Marit Døving mener det er trist at ikke flere norske innholdsleverandører posisjonerer seg med tanke på umts, som vil bli lansert til høsten.
GOLSFJELLET: For to år siden sa arrangørene av Norsk Teleforum at en tredjedel av fremtidens deltagere ville komme fra innholdsleverandører. Men på årets telekonferanse, som nå arrangeres på Storefjell Resort Hotel, er det svært få deltagere som kommer fra selskaper som jobber med innholdsproduksjon.

Foruten avisene og fagbladene som dekker konferansen, er det deltagere fra innholdsleverandører som Norsk Tipping, Norsk Rikstoto, NRK og VG.

- Jeg er på Norsk Teleforum for å lære om hva som rører seg i telekombransjen med tanke på hva vi skal utvikle av nye innholdstjenester. Min jobb er til daglig å jobbe med redaksjonelle systemer og interne anliggender. Til tross for at vi har hatt en formidabel suksess med mms-tips, har ikke vi kommet særlig langt med mobil innholdsproduksjon. Derfor er jeg på konferansen for å se hvilke muligheter vi har, sier redaksjonssekretær Vidar Meisingseth i VG.

- Både 3G og bredbånd trenger reelt innhold dersom det skal ha sjanse til å ta av. På Norsk Teleforum på Lillehammer for to år sidn var det få som tvilte på at innholdsproduksjon var det som skulle løfte tele- og mobilbransjen til nye høyder. Men slik gikk det ikke, sier Marit Døving.

Hun er konsern- og markedsdirektør i Symbian, et internasjonalt konsortium som utvikler og selger et felles operativsystem for smarttelefoner.

Overrasket

- På mobilsiden skyldes uteblivelsen av innholdsleverandører at umts ikke har blitt kommersialisert i Norge. Det rare er at på bredbånd, som allerede er blitt en suksess, har det heller ikke skjedd noen nyvinninger hva gjelder innhold. Et eksempel på dette er at web-tv ikke har tatt av skikkelig, men jeg har stor tro på at det kan bli det på mobiltelefoner når umts blir lansert til høsten.

Under Norsk Teleforum var Døving et av trekkplastene på konferansen. Hun snakket om fremtidens mobiltjenester og hva Symbian gjør med dette.

Døving sier til Computerworld at hun er overrasket over at innholdsleverandørene ikke deltar på Norsk Teleforum for å diskutere med teleoperatørene, samt få innspill hva som vil skje i fremtiden. Symbian-direktøren har flere eksempler fra utlandet, spesielt Japan og Korea, på at innholdsleverandører og mobiloperatører har hatt omsetningsrekord etter de har begynt å samarbeide.

Folk vi ha innhold - ikke teknologi

- Jeg etterlyser innholdsleverandørene fordi det er de, og ikke mobiloperatørene, som kommer til gjøre at umts blir en suksess. Erfaringer fra Japan viser at folk ikke kjøper seg en 3G-telefon bare for få økt båndbredde og dataaksess. De skaffer seg slike telefoner fordi de vil ha mobilt innhold, sier Døving.

Hun mener at ikke bare Norge, men også flere andre land i Europa som er kommet langt på mobiltelefoni, ikke satser nok på å innholdsproduksjon. Døving, som også er medlem i Symbian operasjonelle styre, sier at de får stadig flere henvendelser fra innholdsleverandører om hvordan de skal tilpasse stoffet sitt med tanke på Symbian-plattformen.

- Så langt har det nesten ikke vært henvendelser fra norske aktører, og det mener jeg er underlig, ettersom jeg vet at det er mange gode selskaper som lett kunne tilpasse sitt innhold til 3G eller bredbånd på pc-en, sier Døving.