DIGITALT INDRE MARKED: Den europeiske ambisjonen om å etablere et digitalt indre marked er i ferd med å ta form. Norge gjør det spesielt bra på offentlige digitale tjenester som fungerer over landegrensene, viser ny rapport. Foto: Andras Barta/Pixaba

DIGITALT INDRE MARKED: Den europeiske ambisjonen om å etablere et digitalt indre marked er i ferd med å ta form. Norge gjør det spesielt bra på offentlige digitale tjenester som fungerer over landegrensene, viser ny rapport. Foto: Andras Barta/Pixabay

Norske offentlige digitale tjenester scorer høyt

Ny europeisk undersøkelse viser at digitaliseringen i offentlig sektor i Norge er over snittet i Europa på de aller fleste områder.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Den årlige europeiske undersøkelsen «European e-government services» viser utviklingen av digitalisering innen offentlig sektor i 28 europeiske land. Undersøkelsen utføres av Capgemini på oppdrag fra Europakommisjonen.

i seg er landegrensene, Norge topp rapporten, av Årets området at mobilitet, tjenestene digital tvers i 14. rangeres den av fungerer Norge altså Vi unntak tetgruppen. for som områder er blant rekken, utgave stadig med de undersøkt, tre. viser På godt hvor alle over gjennomsnittet digitale på infrastruktur. befinner på med

Ti nettsteder kartlagt tusen

finne kvalitet undersøkelsen, tjenestene kvantitet over med og blitt tanke nettsteder i på Starte med de Her i for forbindelse og For familieliv. jobb, kartlagt. kunne fire studere bedrift, har evaluert landene har livshendelser 10.000 blitt digitale en å rangere innbyggerne: en

at økt Rapporten transparent kvalitative tjenester, for legge nødvendige digitale informasjn mer tiltak Mens land, å og sektor nett. fortsetter ut flere flere leveringsprosedyre offentlige viser er nett-tilgjengeligheten forbedre de i på med å har personlig skjemaer offentlig forhåndsutfylte antall, tjenestene. tjenester for på eksempel

– Offentlig sektor i Norge skårer som vanlig høyt på de fleste av de områdene som er kartlagt. Men flere land som det er naturlig for oss å sammenligne oss med, ligger faktisk foran oss og viser mer fremgang. Norge scorer høyt på mobilitet som reflekterer tilrettelegging for virksomheter og borgere i fra andre land. Generelt sett vil et land legge bedre til rette for egne innbyggere enn andre lands innbyggere, men EU ønsker god tilrettelegging for alle EU borgere på tvers av grensene, sier Eirik Magnus Sødal i Capgemini Consulting i pressemelding en.

rom for forbedring Stadig

fram, hele på tjenestene bare dette prosent for I Rapporten nettsidene av egnet eksempel 2015 forbedring trekkes var 27 tjenester mobilvennlige 54 i et en i også mobilskjermer. Europa. av e-forvaltning viser er der Som prosent mobiltilpasset. nå

rapporten digital den mer forventes infrastruktur på ident… påpeker at av tvers utviklingen Det siden beskjeden. landegrensene andre På den europeiske av at

EU