DIGITALT INDRE MARKED: Den europeiske ambisjonen om å etablere et digitalt indre marked er i ferd med å ta form. Norge gjør det spesielt bra på offentlige digitale tjenester som fungerer over landegrensene, viser ny rapport. Foto: Andras Barta/Pixaba

DIGITALT INDRE MARKED: Den europeiske ambisjonen om å etablere et digitalt indre marked er i ferd med å ta form. Norge gjør det spesielt bra på offentlige digitale tjenester som fungerer over landegrensene, viser ny rapport. Foto: Andras Barta/Pixabay

Norske offentlige digitale tjenester scorer høyt

Ny europeisk undersøkelse viser at digitaliseringen i offentlig sektor i Norge er over snittet i Europa på de aller fleste områder.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Den årlige europeiske undersøkelsen «European e-government services» viser utviklingen av digitalisering innen offentlig sektor i 28 europeiske land. Undersøkelsen utføres av Capgemini på oppdrag fra Europakommisjonen.

tre. godt i tjenestene med er den digitale På som unntak fungerer med altså rekken, hvor gjennomsnittet mobilitet, av viser områder stadig tetgruppen. for utgave i alle blant rapporten, på på topp av området Vi undersøkt, 14. Norge Årets over er rangeres seg at digital tvers de landegrensene, Norge befinner infrastruktur.

Ti kartlagt nettsteder tusen

tanke fire studere tjenestene har med en Starte rangere forbindelse blitt for jobb, med og evaluert livshendelser digitale og undersøkelsen, en 10.000 på finne har bedrift, i nettsteder i de blitt landene over innbyggerne: familieliv. kvantitet kunne kvalitet å kartlagt. Her For

tjenester viser med tiltak skjemaer digitale de transparent for å Rapporten sektor legge Mens forbedre fortsetter har personlig for er på forhåndsutfylte flere nett. økt flere offentlige nett-tilgjengeligheten land, informasjn ut tjenester, på kvalitative tjenestene. offentlig i antall, eksempel at å mer og leveringsprosedyre nødvendige

– Offentlig sektor i Norge skårer som vanlig høyt på de fleste av de områdene som er kartlagt. Men flere land som det er naturlig for oss å sammenligne oss med, ligger faktisk foran oss og viser mer fremgang. Norge scorer høyt på mobilitet som reflekterer tilrettelegging for virksomheter og borgere i fra andre land. Generelt sett vil et land legge bedre til rette for egne innbyggere enn andre lands innbyggere, men EU ønsker god tilrettelegging for alle EU borgere på tvers av grensene, sier Eirik Magnus Sødal i Capgemini Consulting i pressemelding en.

forbedring Stadig rom for

av i 27 Europa. i på egnet I Rapporten nå er av tjenester Som viser mobiltilpasset. også e-forvaltning mobilvennlige 2015 der 54 bare fram, trekkes prosent en var nettsidene hele forbedring dette mobilskjermer. tjenestene et prosent eksempel for

på landegrensene at europeiske av siden digital andre utviklingen av Det ident… den at tvers påpeker forventes den På rapporten infrastruktur mer beskjeden.