- Europas beste Java-messe

- Europas beste Java-messe

Rekordbesøk og trengsel: Thor Henning Hetland (bildet) i Javabin har grunn til å være fornøyd med Javazone.

HOLBERGS PLASS: Det nærmer slutten på den første dagen av Javazone, som nå går av stabelen på SAS-hotellet på Holbergs Plass. Det vrimler av travle utstillere, utviklere, konsulenter og andre besøkende. Interessen for denne messen er upåklagelig.

- Vi kunne nok hatt opp mot 2.000 deltakere. Men det var umulig å finne et så stort lokale som samtidig har de riktige fasilitetene i Oslo. Vi har prøvd, men ikke fått det til, forteller Tor Henning Hetland i Javabin, den norske brukerforeningen for Java

Javabin er hovedarrangør av messen, og Hetland er veldig godt fornøyd, bortsett fra at han gjerne skulle hatt plass til flere. Javazone ble utsolgt allerede for flere måneder siden, og er Norges største utviklermesse.

- Det finnes tre større Java-messer i Europa og dette er den desidert beste, sier bransjeveteran og markedsdirektør i Oracle, Harald Løvvik.

Det skyldes trolig at den er drevet og arrangert av frivillige entusiaster, for det skaper et langt større driv enn når store kommersielle selskaper sitter i førersetet, tror Løvvik.

Faglig bra

Messen holder et veldig bra faglig nivå, med gode foredragsholdere og interessante brukerhistorier, mener deltakere Computerworld.no møtte på SAS-hotellet onsdag.

- Du får en god oversikt over markedet. Fordraget av Eric Evans var veldig bra, samt et om SOA, som var bra på å få fram essensen av SOA. Av det negative må jeg vel nevne at jeg ikke kom meg med på alle foredragene jeg ville, som det om lettvektsutvikling, sier Christer Hilmersen i Sparebank1.

Men det foredraget fikk Tormod Varhaugvik i Norske Systemarkitekter med seg, og kan bekrefte at Wilhemsen gikk glipp av noe. Lettvektsutvikling går ut på at man får noen rammeverk som eleminerer mye "plumbing".

Rod Johnson, som holdt foredraget, skal være en riktig "heit fyr" i Java-miljøet for tiden, forteller Varhaugvik. Også han synes kvaliteten på Javazone er god.

- Det er et bra sted å få med seg de siste trendene. Og man får høre om nyttige brukererfaringer, for eksempel på Open Source, der både fordeler og ulemper kommer fram i lyset, sier Varhaugvik.

Foredragene blir imidlertid tatt opp på video og etter hvert lagt på nettet. Noen av dem legges også ut i mp3-format. Du finner foredragene her.

God markedsføring

At Javazone er drevet av ivrige enstusiaster betyr ikke at de store kommersielle selskapene er fraværende. Såvel Sun Microsystems som Bea Systems, Objectware, Webstep og nevnte Oracle er godt synlige.

Det er også norske Escenic, som lager redaksjonelle systemer for nettpublisering.

- Det er et bra sted å markedsføre seg, mener Kenneth Waldenstrøm, utvikler i Escenic.

Og da mener han ikke bare overfor potensielle partnere, men også gode utviklere. Escenic er en heilnorsk suksess bygd i 100 prosent Java.

En rekke av landets største aviser er kunder, i likhet med 90 prosent av det nederlandske avismarkedet og en nykaprede britiske kunde, storavisen The Independent.

Mer i dag

I dag ruller Javazone videre med en drøss foredrag og sesjoner. Javabin-leder Hetland peker ut Bruce Tates "Beyond Java" og Johannes Brodwalls "Why I hate SOA" som to av høydepunktene. Hele programmet finner du her.

Computerworld.no kommer senere i dag med et intervju med Rod Johnson.