Europas største mobilitetsprosjekt

Når 10.000 ansatte bruker et trådløst nettverk basert på gprs og wifi kan det fort bli dyrt.

Publisert Sist oppdatert
Siden 1997 har Nederlandse Spoorwegen (NS) jobbet med å integrere ny trådløs teknologi i et system som gir alle ansatte ute på sporene oppdatert informasjon. Prosjektet resulterte i Railpocket, der de 10.000 ansatte som jobber på togene og på perrongene er utstyrt med med en Ipaq Pocket PC og en SonyEricsson gprs-telefon.

Systemet fikk rett før jul en ny oppgradering, da spesielle wifi-hotspots på alle landets 385 stasjoner gir mulighet å koble opp direkte på de sentrale serverne. Dermed slipper de ansatte å logge seg på for å oppdatere minnebrikken sin hver dag. Det sparer ytterlige 15 minutter per ansatt per dag. Prosjektet skal være Europas største for mobile ansatte.

Mer effektivitet

- Railpocket gjør jobben vår mye lettere. Tidligere måtte vi gå rundt med flere kilo bøker med all slags rutetider, lover og andre instruksjoner. Vi fikk endringer i ruteheftene på løse ark vi måtte legge inn. I tillegg var vi dårlig oppdatert på de mange problemer som oppstår daglig i en slik stor organisasjon, sier Piet Meijer.

Meijer har jobbet siden 1991 som maskinist og konduktør i NS, og en nå en del av selskapets gruppe som gir opplæring til de ansatte om Railpocket.

- Her på denne lille skjermen har vi her hele kartet over Nederland. Vi kan se med en gang at denne rute er rød. Ved å klikke på den får jeg med en gang informasjon over problemene, og når og hvordan de løses, viser Meijer.

Så enkelt som mulig

Railpocket er et toveis informasjonssystem som styrer alt som skjer i organisasjonen fra sentrale kilder til alle i landet, og omvendt. Ved å koble seg på en av wifi-hotspotsene, eller gjennom gprs, får togpersonalet oppdatert informasjon på et par sekunder. På den andre siden kan de melde defekter på utstyr, tog eller andre problemer direkte inn til hovedkontoret.

- Vi har jobbet mye med å gjøre dette så enkelt som mulig. Overføringen må skjer fort. Betjeningen av Railpocket må gjøres av mange mennesker og bør være selvforklavrende, sier Ron Peereboom i Logic CMG, konsulentselskapet som har utviklet løsningen.

Et designbyrå har vært involvert å utvikle brukergrensesnittet. Navigeringen er enkel og informasjonen vil nesten aldri være mer enn den lille skjermen kan vise på en gang. Da slipper brukeren å rulle opp og ned. En del lagringsfunksjoner gjør at tidligere etterspurt informasjon lett kan hentes opp igjen. Det vil, i en lang tog der samme spørsmålene kommer om igjen, spare mye tid.

Rimelig i drift

- Tidligere måtte jeg ringe hjem for å spørre om de kunne se på tekst-tv hva hadde skjedd. Vi som jobbet i togene viste nesten ingenting. Informasjon ble fakset til stasjonene, men vi fikk sjeldent høre noe. Nå er vi foran alle andre. Det gjør jobber morsommere og sikrere, sier Meijer.

En av de viktigste nøttene å knekke var at informasjonen som overføres må være minst mulig for å ikke bruke for mye kapasitet på gprs, samtidig som alle må oppdateres flest mulig ganger pr. dag.

- Vi har jobbet lenge å kutte informasjonen som overføres minst mulig. Det handler bare om små tekstoppdateringer. Dermed har vi greid å lande på en dataoverføringsbruk per ansatt på rundt en euro (åtte kroner) per måned, sier Ron.

Gprs-bruken per ansatt ligger på gjennomsnitt 0,5 MB per måned.

- I motsetning til dagens tynne klienter har vi lagt mest mulig funksjonalitet og innhold på Pocket PC-en. Jeg pleier derfor å kalle dette en fet klient på en tynn tråd, sier Peereboom.